Flere bedrifter finner digitale løsninger
Koronapandemien har satt utallige arrangementer på vent, dette har hatt store konsekvenser for underholdningsbedrifter som Paint'n Sip.
Konseptet Paint'n Sip går ut på å kombinere maling og sosial drikking. Dette fikk ikke fortsette på samme måte når koronakrisen rammet Norge for fullt.
Måtte stenge ned
I mars innførte regjeringen de mest inngripende tiltakene Norge har opplevd siden andre verdenskrig. Dette førte til at Paint'n Sip, i likhet med andre underholdningsbedrifter som samler folk, ble pålagt en midlertidig nedstenging.
– Det var svært vanskelig, vi ble nødt til å permittere alle ansatte i mars og april. Da kjente vi virkelig på konsekvensene av tiltakene, sier Rikke Holand Dybvig, daglig leder i Paint'n Sip.
Beholdt de ansatte
På Paint'n Sip slapp de likevel å si opp noen av de ansatte, dette skyldes i stor grad en digital omveltning.
– For å kunne fortsette å holde åpent under lockdown begynte vi med digitale events. De digitale eventsene fungerer slik at vi leverer alt av maleutstyr hjem til de som deltar, og så har vi en instruktør som streamer kurset live, sier Dybvig.
Videre forteller Dybvig at det var de digitale arrangementene som gjorde at de fikk folk tilbake i arbeid. Allerede 21. mars hadde Paint'n Sip deres første digitale arrangement - bare ni dager etter de fikk beskjed om å stenge ned.
Fortsetter med digitale arrangementer
Selv om de i mai fikk tillatelse til å åpne opp igjen, har Paint'n Sip valgt å fortsette med de digitale arrangementene.
– Vi så hvor bra det funket, og bestemte oss for å fortsette med det. Denne uken har vi digitale bedriftsarrangementer hver dag, sier Dybvig.
På de fysiske arrangementene har de nå et stort fokus på å følge regjeringens smittevernskrav til arrangementsbedrifter. Men selv om de har én meters avstand mellom bordene og grundig renset utstyr, er det færre som møter opp nå enn før.
Dybvig er sikker på at det var de digitale omveltningene som reddet bedriften fra en vanskeligere periode under koronapandemien.