Tur med geiter i Lofoten
I Lofotens turistnæring er det ikke lett å komme med originale idéer. Karina Olsen fra Sørvågen har startet Hiking with goats.
Turistnæringen i Lofoten vokser seg stadig større, og det blir et økende behov for kreativitet, nye aktiviteter og tilbud for turistene. Karina Olsen fra Sørvågen fant i 2019 ut hvordan man kan gi geitene mosjon og samtidig gi turister fantastiske naturopplevelser. Resultatet ble Hiking with goats, der enkeltpersoner, vennegjenger og familier kan booke turer sammen med de turglade geitene Ulla, Todd, Copper, Fiona, Bella og Nala.
– Det har vært ganske rolig nå som sommeren er over, men i hele sommer var det travelt. Vi hadde blant annet flere turer med barnefamilier, det var kjempegøy, sier Olsen.
Overraskende bra sesong
Det er mange som er avhengige av turisme i Lofoten, og derfor var mange bekymret for hvordan årets sommer ville bli. Olsen forteller at selv om det var stor etterspørsel i begynnelsen, hadde hun ikke troen på at det skulle bli noen turer når koronapandemien slo inn for fullt. Der tok hun feil, og sier at spesielt juli var travel.
– Den eneste forskjellen er at det for det meste var norske i år, tidligere har det kun vært utenlandske. Hun er en av mange som ble overrasket over hvor mange nordmenn som la ferien til Lofoten i sommer.
Fornøyde turgåere
– Det beste er at jeg får møtt folk fra hele verden samtidig som jeg får gått tur med geitene, som jeg liker veldig godt å gjøre, forteller hun.
Også geitene trives godt på tur, Olsen forteller at de alltid går i flokk og aldri stikker av. De er perfekte turkamerater.
– Dersom de er litt treige, er det bare å lokke dem med litt kraftfôr, så kommer de med en gang. De to største ble født hos oss, så de er i tillegg veldig glad i mennesker og i kos. Det eneste problemet er at de begynner å bli litt tunge å ha på fanget.
Responsen fra turgåerne er overveldende positivt, og det kan se ut som om turistene setter pris på et annerledes tilbud. Det ser man på tilbakemeldingene som blir gitt på AirBnb og sosiale medier. Det ser altså ut til at den kreative idéen slo an, og at det lønner seg å tenke nytt i en voksende turistnæring.