Forbereder seg til vinteren

Kunstinstallasjonen og sansearenaen Roseslottet, holder åpent for publikum gjennom hele vinteren.

Turister i Roseslottet

Tidligere i år åpnet Roseslottet, en kunstinstallasjon og pedagogisk prosjekt som består av over 140 malerier, hovedsakelig malt av Vedbjørn Sand. I år er det 80 år siden Norge ble okkupert av Tyskland og 75 år siden frigjøringen. Maleriene og skulpturene har som formål å fortelle historien om okkupasjonen av Norge. 

DE FEM GULLSEIL: Symboliserer de fem krigsårenes kamp. Foto: Susanne Skréi Kristensen

Fire årstider

Sander Bjerketvedt jobber som mellomleder i Roseslottet og har ansvar for et driftsteam på 15 stk. Han forteller at Roseslottet skal være åpent hver dag i uka, gjennom hele vinteren. Kunsinstallasjonen, informerer han, er laget for å stå året rundt.

– Hele prosjektet har fra starten av vært planlagt for å stå gjennom fire årstider. En fin setning som beskriver det er  «Krigen tok ingen fridager og det skal ikke friheten gjøre heller». Så det henger litt i det konseptet at vi er åpent hver dag, fra morgen til kveld, forteller Bjerketvedt.

FORBEREDT PÅ VINTEREN: Sander Bjerketvedt forteller at alt i kunstinstallasjonen tåler det årstidene har å by på. Foto: Susanne Skréi Kristensen

Ulike inntrykk

Roseslottet blir omtalt som en sansearena av de som arbeider der. Bjerketvedt forteller at en annen grunn til at de ønsker å holde åpent hele året er for at man får forskjellige opplevelser.

– Sansene får en helt annen opplevelse av å være her på vinteren enn på sommeren. Da får man litt den følelsen av hvordan det var å være deltaker under krigen, som ikke tok hensyn til årstider. 

DEN HVITE ROSE: Ideen til navnet Roseslottet kom fra en ikke-voldelig motstandsgruppe i Tyskland under andre verdenskrig som prøve å nedkjempe nazi-regimet Gruppen var kalt Den Hvite Rose. Foto: Susanne Skréi Kristensen

Kuldens utfordringer

Det pedagogiske prosjektet ligger på Frognerseteren, høyt over Oslo. I høyden kan det komme utfordringer når snøen legger seg. Selv om dette er deres første vinter, sier Bjerketvedt til Journalen at de har vært forberedt på dette i lang tid.

– Vi som er her hver dag, ser værforandringene sakte og tydelig og vi er veldig føre var på været som kommer. Snøen og alt dette har vi forberedt i lang tid. Vi er berett med snømåking, snøfresing og ikke minst ha rutiner med driftsteamet som er her daglig.

STORE MALERIER: Maleriene er malt på skumplater som tåler forskjellige temperaturer, med høykvalitets akryllmaling og dekket med et belegg som beskytter mot solstråling, regn og vann. Foto: Susanne Skréi Kristensen

På glattisen

Selv om de i lang tid har planlagt forberedelsen til sesongskiftet, både på kalenderen og været, så er det én utfordring de jobber med å finne en løsning på: når glatt is legger seg.

– Den store utfordringen fremover er når det blir glatte områder med snøen som smelter og fryser igjen. Så det vi jobber med i disse dager er hvordan vi mest effektivt skal gjøre det trygt å gå overalt, sier Bjerketvedt.

De har ikke avklart om det skal holde å strø, eller om det skal legges inn varmeelementer.

– Foreløpig er vi forberedt på å strø, måke, og rett og slett ha flere som jobber tidlig for å få snøen unna, informerer Bjerketvedt.

DE UFØDTES STJERNE: I midten av utstillingen står de ufødtes stjerne som skal lyse i mørkets vinter. Foto: Susanne Skréi Kristensen

Ulike materialer

Venninnene Harriet Rolfsen (73) og Anne Sofie Kielland (73) hadde fredag tatt seg en tur for å se på Roseslottet. De har begge hørt mye om krigen i deres oppvekst ettersom foreldrene deres var i motstandsbevegelsen.

– Hva synes dere om utstillingen?

– Veldig fascinerende. Og så mye ulike materialer som er brukt, svarer Rolfsen.

– Mange kjente navn og fjes fra historien. Vi kommer tilbake med barnebarna, sier Kielland.

FASINERENDE: De to venninnene er fascinert av forarbeidet som har blitt lagt inn til det pedagogiske prosjektet. Fra venstre: Harriet Rolfsen (73) og Anne Sofie Kielland (73). Foto: Susanne Skréi Kristensen

Brødrene som samarbeider

Vedbjørn og Eimund Sand er brødre og står bak skapelsen av alle kunstobjektene man kan se i parken. Vedbjørn forteller hva baktanken med dette prosjektet egentlig er.

– Eimund og jeg har tenkt ut dette til en sansearena. At det skal synke ned i hele menneske. Disse verdiene, disse skattene. Ned i hjertet, sinn og sjel, utrykker Sand.

Stikkord