Luftfartstoppen med ny rapport: Skal være fossilfri innen 2050

Denne uken ble en ny klimarapport for luftfart presentert. Aktørene som bidrar omtaler den selv som svært ambisiøs.

Det ble trøbbel i luften og flyet måtte vende tilbake til flyplassen. Foto: Sigmama/Flickr.com (CC BY 2.0)

Grunnet Covid-19 kan ikke rapporten markeres med en like stor begivenhet som normalt. I år blir den sendt over nettet. Avinor, Sas, Norwegian, Widerøe, LO og NHO Luftfart står bak det de beskriver som en ambisiøs rapport.

Rapporten beskriver hvordan Norsk Luftfart skal bli fossilfri innen 2050.

– Dette er en viktig dag for luftfart og landet vårt. Uten luftfart ville Norge sett helt annerledes ut. Det hadde ikke vært tenkbart å kunne ta hele landet i bruk hvis vi ikke hadde luftfart, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Selv om luftfarten har vært gjennom en krevende periode på grunn av pandemien, bruker de fortsatt mye resurser på rapporten. Det berømmer statsråd Knut Arild Hareide dem for.

– Selv i en så krevende tid for luftfart, så viser dere hvor viktig klima og miljø er. Kloden blir varmere og varmere for hver dag som går, sier Hareide

Skal bli fossilfri innen 30 år

Rapporten er et resultat av flere års arbeid. Dette blir den fjerde rapporten som viser hvordan man skal jobbe mot en mer klimavennlig luftfart.

– Luftfart har et enste problem, og det er energikilden til flyene. Vi har sammen med aktørene innen luftfart jobbet i flere år for å finne løsninger på utfordringene som luftfarten påfører klimaet vårt. Allerede i 2008 kom den første rapporten ut. Denne rapporten er den fjerde i rekken. Målet vårt er tydelig, vi skal være med å gjøre utslippene på kloden lavere. I 2050 skal luftfarten være fossilfri, forteller konsernsjef Petersen i Avinor.

Norsk luftfart vil ifølge rapporten:

  • Fase inn bærekraftig drivstoff
  • Være pådriver for å utvikle og ta i bruk null- og lavutslippsløsninger
  • Ta initiativ til et program for produksjon og økende innfasing av bærekraftig drivstoff
  • Bidra til et godt faktagrunnlag om potensialet i de ulike lav- og nullutslippsløsningene for luftfart.
  • Løpende rapportere på måloppnåelse

– Det skjer ikke av seg selv. Det er en vanskelig oppgave. Det kommer til å kreve mye av oss alle. Vi har Parisavtalen i bunnen, og den skal vi levere på. Det er kostbare tiltak, men nødvendige tiltak. Det finnes løsninger. Det er en tøff konkurranse i luftfarten, sier Petersen.

Flyprodusenten Airbus presenterte i september i år sitt prosjekt Airbus ZEROe, der målet er å ha et nullutslippsfly på markedet innen 2035, i et konsept der hydrogen skal være energibærer. Planene er svært ambisiøse, og det signaliseres at de første testflygningene skal finne sted allerede i 2023, skriver de i rapporten.