Matredding på Matsentralen
Hos Matsentralen i Oslo redder de mat fra å bli kastet, og over 12 millioner måltider har blitt delt ut siden de startet for syv år siden.
— Det er en vinn-vinn-vinn-vinn situasjon!
Det forteller daglig leder hos Matsentralen Oslo, Cristiano Aubert til Journalen. Matsentralen består av et nettverk "food banks" med 7 matsentraler i Norge. Matsentralen i Oslo var først ut i 2013, og får ifølge Aubert inn rundt seks-syv tonn med mat hver dag. Like mye blir delt ut. Hos Matsentralene forhindrer de flere tonn med matsvinn, samtidig som de deler ut mat til de som trenger det.
Økende behov
Matsentralen i Oslo bidrar med å omfordele overskuddsmat til 125 organisasjoner i byen. Matprodusentene donerer mesteparten av varene de får inn, men også matgrossistene donerer mye. Aubert forteller om et stort og økende behov, spesielt under den nåværende pandemien.
Noen av varene som kommer inn kan bli stående i nesten ett år, mens andre blir plukket med seg etter noen timer. Varer som ikke kan spises blir ikke delt ut, forteller daglig leder.
Forbrukerne må bli flinkere
Til Journalen forteller Aubert at de får inn mye utgåtte varer, men at de tar inn alt som er av god, spiselig kvalitet.
— Varer som egg og yoghurt varer ofte lengre enn datomerkingen tilsier. Vi ser, lukter og smaker.
Også matvarer med embalasjefeil, sesongvarer, varer som er ute av sortimentet, og varer med kort holdbarhet er hjertelig velkommen. Han sier videre at vi som handler i matbutikk kan bli flinkere på å forhindre matsvinn også hos nettopp butikken.
— Mange kjøper nedprisede varer som snart går ut, men mange kan bli flinkere på å handle varer som har kort holdbarhet. Trenger du kjøttdeig i dag, så må du ikke plukke med deg den som går ut først om to uker.
Får skryt i sosiale medier
Ida Mary Cowell er sosiale medier ansvarlig hos Matsentralen Oslo. Denne dagen er det Rema 1000 og Kolonihagen som skal få skryt offentliggjort. Hun håper og tror at flittig bruk av sosiale medier vil oppmuntre andre selskaper til å donere mer mat. Hun er i likhet med daglig leder Aubert bekymret for den økende etterspørselen under den nåværende pandemien.
Jennifer Geoff hos Kirkens Bymisjon pleier ikke å dra til Matsentralen alene. Etter et lynkurs i jekktrallekjøring leter hun etter gode varer å ta med seg og kjører videre.