Slurver med dekkskift
Snøen falt for første gang i år og det ble varslet om glatte veier. Likevel kjører nordmenn med sommerdekk.
Oktober ble måneden snøen falt for første gang i år - og det virker som det kom like overraskende på som det pleier. Det ble nemlig meldt om flere uforberedte sjåfører rundt omkring i landet.
Camilla Ryste, kommunikasjonssjef for NAF, forteller til Journalen at skifting til vinterdekk muligens blir utsatt fordi nordmenn syntes det er litt kjedelig. Hun påpeker derimot at mange er flinke og legger om i tide.
Unge er dårligere
Ryste forteller at antall henvendelser til NAF øker når snøen kommer. Flatt batteri, startproblemer og motorstopp topper statistikken over de vanligste bilbergingsårsakene, men når vinteren nærmer seg kommer det inn meldinger om folk som har sklidd av veien eller satt seg fast.
– Det er de yngste som er dårligst til å legge om til vinterdekk, sier Ryste og refererer til en undersøkelse om vinterdekk de gjennomførte for et år siden.
Likevel forteller NAF-bergerne at det er mange som kjører forsiktig og rolig de første dagene med snø på veiene.
Bilen må stå
Operasjonsleder i Sørøst politidistrikt, Erik Gunnerød, forteller til Drammens Tidende at om man har sommerdekk på bilen i et område der snøen har lagt seg, så må bilen stå.
– Uansett vær og kjøreforhold er det du som sjåfør som er ansvarlig, sier Gunnerød.
Ikke påbudt
Det er ikke påbudt med piggdekk eller vinterdekk i Norge, men som sjåfør er man ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep hele året. Det stilles likevel krav til mønsterdybden.
Vegvesenet opplyser om at det på vintertid er krav om å ha minimum tre millimeter mønsterdybde.
– Med gode vinterdekk med riktig mønsterdybde har man bedre veigrep og re
duserer faren for å miste kontrollen på bilen, påpeker Camilla Ryste.
– Det viktigste er at dere komme vel frem, sier hun.