Verdt å vente på
Cyberpunk 2077 har blitt utsatt enda en gang. Forventningsfulle spillere er skuffet, men at lanseringsdatoen til spill blir flyttet er ikke uvanlig.
Cyberpunk 2077, fra det polske studioet CD Project Red ble nylig utsatt igjen, denne gangen til 10. Desember. Den første lanseringsdatoen som ble gitt for Cyberpunk 2077 var 16. April 2020. Spillet ble annonsert for første gang i 2013, og reaksjonene på utsettelsen er mange.
‒ Jeg husker jeg så første trailer for Cyberpunk 2077 for syv år siden, og da er 21 dager ekstra dager veldig lite etter min mening. Det er ingenting som er mer irriterende enn å sitte fast i et bugget området eller et eller annet problem, så da venter jeg heller, forteller Nils Martin Øyo, gamingansvarlig hos Elkjøp Norge.
Andre er derimot mer usikre til utsettelsen, blant dem er Jesper Breen Frilseth.
‒ Jeg tenker at akkurat nå så gjør det ikke noe. Mange spill blir gitt ut i november, og det hadde vært fint om de ble spredt litt mer utover, men nå får Cyberpunk desember for seg selv. Det virker jo som de er dårlige til å planlegge, og den ekstra utsettelsen har ingenting å si, sier Frilseth.
Nok en utsettelse
En stor andel spill blir utsatt, og Nils Anderssen, produsent hos Krillbite studio forteller at spillutvikling er komplekst og det er utfordringer som dukker opp hele veien, også tett opp mot utgivelse.
‒ Det er veldig mange grunner til at spill blir utsatt, det er alt fra at folk har lite erfaring med den typen spill, eller at det er utenforstående faktorer som bryter inn. Det kan ha noe med markedsføring gjøre, som for eksempel at en konkurrerende tittel kommer ut samtidig, og da utsetter de det, sier Anderssen.
‒ Det jeg mistenker er har skjedd med Cyberpunk 2077 er at det er en balanse mellom det kunstneriske og tekniske. De vil forbedre et eller annet med oppdragene, eller måter spillet kommuniseres på, og det kan være noe teknisk som er ustabilt. Det er ofte det som gjør at spill blir utsatt, og at spill blir utsatt er veldig vanlig, legger Anderssen til.
Cyberpunk 2077 har gjort noe som er vanlig for spill, og laget en gold master. Studioet har gjort ferdig den versjonen av spillet som vil bli trykket på DVDer. Det de jobber med å forbedre nå vil komme på det som kalles en day one patch, en oppdatering som kan lastes ned samme dag som spiller kommer. Allikevel ligger det en forventning om at Cyberpunk kommer til å ha en del bugs ved lansering.
‒ Alle forventer at Cyberpunk 2077 er buggy fra dag en. Når man lager en film så er det i større grad en skrittvis prosess, man starter med manus og storyboards, så kommer innspilling osv, men med spill finner man mer ut hva som skjer underveis. I spillutvikling må man ha folk med veldig spisset kompetanse, som jobber sammen på forskjellige felt. Og det kan være vanskelig å finne ut hvordan alle de forskjellige tingene påvirker hverandre, både fra et opplevelsessynspunkt, men også fra det tekniske synspunktet. Det er massevis av ting som skal passe sammen, og det er vanskelig å forutse hvordan disse tingene skal påvirke hverandre i forkant, så det vil si at det er lett for at det blir bugs i spill, forklarer Anderssen.
Mange spillere reagerer med sinne når spill blir utsatt, og utviklere hos CD Project Red har mottatt drapstrusler etter at Cyberpunk 2077 ble utsatt igjen. Andre selskap som har mottatt trusler etter utsettelser eller mangler i spill inkluderer Naughty Dog, BioWare, og Hello Games.
‒ Jeg tror det at de folkene som kjenner spillet sitt best er spillutviklerne, og når ting kommer ut for seint eller er full av bugs, så er det antagelig de som sitter og river seg mest i håret, og er mest frustrerte over situasjonen, forteller Anderssen.
CD Project Red gir ut et spill omtrent hvert femte år, det siste de ga ut var The Witcher 3 Wild Hunt. Med denne markedsplanen er det dette ene spillet de gir ut som studioet skal tjene penger på i flere år fremover.
‒ Om de utsetter Cyberpunk i måned eller to så har det i den store og hele sammenhengen ikke så sinnssykt mye å si, for det er mye hype rundt dette spillet uansett. Det er ganske mye de kan gjøre på noen uker, og de jobber ganske hardt om dagen. De jobber nok 6 dagers uker og en god del overtid. Så de kan definitivt gjøre den store forskjellen på de dagene, konstaterer Anderssen.
Harde arbeidskrav
Den siste tiden før et spill blir gitt ut har fått kallenavnet crunch, og er en tid preget av mye arbeid og overtid for å kunne nå en satt lanseringsdato. Det har de siste årene vært kritikk rettet mot crunching, også fra industriens side.
‒ Crunch skjer også i Norge, men heldigvis så skjer det mindre og mindre, og det har også med industrien vokser og modnes. De som jobber med spill, hvert fall i Norge, tar ikke denne jobben bare fordi du ikke har noe bedre å ta deg til. Det er heller ikke jobben man tar fordi man kommer til å tjene massevis av penger, men en jobb man velger fordi man virkelig liker å gjøre det. Så det er altså lettere å crunche, det er lettere for meg å sitte med jobb etter at arbeidstiden er over fordi jeg synes det er gøy, genuint interessant, og det er en del av min livsstil, forteller Anderssen.
Det er også flere spillselskap som opplever at å få tak i kompetent spillutviklere er vanskelig. Kodere er ettertraktet i andre industrier enn spill, som kan tilby bedre lønn og rimeligere arbeidstider. Dette gjør at flere som jobber med spill søker seg til andre yrker.
‒ Kompetansen blør på en måte ut av industrien og det er en av grunnen til at det ikke er levedyktig å holde på sånn her. Det å jobbe overtid i ny og ne er en del av mediebransjen, og det synes jeg er greit å gjøre, men det må ikke gå ut over folks helse eller privatliv, sier Anderssen.