Vil få unge til å lese mer
I en verden der alt digitaliseres ønsker Silje Regine Bråthen å få flere unge til å lese fysiske bøker.
Silje Regine Bråthen er aktuell med boken «Mye er dårlig, noe er fint». Den handler om utfordringene med det å være ung og å gå siste året på videregående skole.
Bråthen håper at unge finner leseglede gjennom bøker de kan kjenne seg igjen i.
– Det er noe med det å lese en fysisk bok og ikke lese alt på en skjerm. Folk må ta seg mer tid til en skjermpause, og andre ting som ikke går på direkte stimuli, sier Bråthen.
Skriver for ungdom
Bråthen har jobbet deltid i bokhandel, og hun forteller at mange ungdommer ikke leser fordi de ikke blir eksponert for bøker som interesserer dem.
– Jeg håper jeg skriver noe som ungdommen kan kjenne seg igjen i. Besteforeldre kommer inn i bokhandelen for å kjøpe bøker til barnebarna sine, men skjønner ikke at virkeligheten deres handler om noe annet enn «Lars» som må velge om han skal spille fotball eller gitar. Jeg klandrer ingen 17 år gammel gutt som heller velger å spille Fortnite enn å lese sånne bøker, sier Bråthen.
I 2019 leste ikke 12 prosent av Norges befolkning mellom 16 og 24 år bøker i det hele tatt, ifølge Bokhandlerforeningen. 40 prosent leste mellom én til fire bøker i året, mens 22 prosten leste mellom fem og ti bøker i løpet av året.
Arrangerer lesekonkurranse
Caroline Heitmann er markeds- og netthandelssjef i Norli Libris AS. Hun har startet Norli Junior lesekonkurranse som har som mål å få barn og ungdom til å etablere gode lesevaner. Konkurransen går gjennom skolene og blir gjennomført på landsbasis.
– Det er skummelt om dagens barn aldri blir lesere. Det er veldig liten sannsynlighet for at man som 35-åring leser sin første bok. Derfor er vi i god dialog med skolene og gir dem dette verktøyet for at de kan nå målene sine, sier Heitmann.
Bråthen forklarer hvor viktig lesing er for å utvide ordforrådet. Nedsatt kommunikasjonsevne blant unge er et av temaene hun tar opp i boken sin.
– Språket vi bruker på sosiale medier er veldig knapt. Det er forkortelser, emojis og gifs. I stedet for å sende en melding og skrive at man ikke har det så bra, så sender folk heller en gråte-emoji, sier hun.
Enklere å scrolle på mobilen
– Utfordringen med å få unge til å lese i dag er at det vil alltid finnes enklere underholdning. Det krever mye mer å åpne en bok enn å bare scrolle på mobilen, derfor er det færre som gjør det, sier Heitmann.
Selv om mobilen tar mye av oppmerksomheten i unges dagligliv, har også trender på sosiale medier ført til en positiv endring.
– Ungdommene som har vært innom bokhandelen i det siste har sett etter bøker som de fikk anbefalt på TikTok, forteller Heitmann.
Hun legger også til at influensere som gir ut bøker er med på å påvirke markedet.
– Influenserne er den store gaven til bokbransjen. De har gjort at mange unge som ellers ikke leser bøker faktisk gjør det, sier hun.
Vil holde foredrag på skoler
Bråthen forteller at hun ønsker å reise rundt til skoler i Norge med Den Kulturelle Skolesekken for å holde foredrag til elever om temaene som er belyst i boken hennes, og som elevene kan kjenne seg igjen i.
– Jeg syns det er så trist at det skal være så mye fokus på utseende, status på sosiale medier osv. Det er ikke rart at unge blir deprimert når det bare blir fler og fler ting som de må forholde seg til, sier Bråthen.
Boka lanseres gjennom Bråthens eget forlag 16.oktober, og det blir hennes tredje på markedet. Hun har ingen planer om å stoppe opp med forfatterdrømmen.
– Aschehoug startet også et sted. Jeg sier ikke at jeg skal bli like stor som de, men det er lov å drømme, sier hun.