Årets Black Friday i trøbbel

I år byttes Black Friday ut med Black Week på de fleste kjøpesentre i Norge. Enkelte tror dette markerer starten på slutten for forbrukerkonseptet.

Black Friday trues av koronapandemien

Regjeringens koronarestriksjoner fører til endringer rundt årets Black Friday. Denne dagen kjennetegnes ved stappfulle butikker, kamp om varer og tidsbegrensede tilbud. Senterleder Katrine Ingerø ved Sandvika Storsenter forteller at de har valgt å utvide åpningstidene og kutte ut timestibud. 

– Det blir ikke noe løp og kjøp i år. Man må strekke tilbudene over flere dager slik at vi får spredt både handel og kundebesøk så vi kan praktisere godt smittevern, forteller hun. 

Hun tror de vil merke store tap i omsettningen sammenlignet med tidligere år, men håper å se at noen fremdeles handler i butikk. 

– I fjor omsatte vi på Black Friday for 45 millioner kroner og det er klart at vi ikke gjør det i år. Vi håper likevel at mange velger å handle i fysisk butikk, sier Ingerø. 

Nestleder Christoffer Ringnes Klyve fra Fremtiden i Våre Hender ønsker at årets situasjon skal være med å snu shoppingtrenden. 

– Vi burde benytte anledningen i år til å tenke nytt. Kanskje det går ann å finne nye og mer bærekraftige måter å ha kontakt med kundene sine på, sier han. 

Nedenfor kan du høre to senterledere i Oslo og en forsker ved Forbruksinstituttet SIFO fortelle om sine opplevelser av årets situasjon:

 

https://w.soundcloud.com/player/?visual=true&url=https%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F934549477&show_artwork=true

Stikkord