Vil ha mer positive nyheter

Undersøkelsen etter årets kampanje til ''Verdens Beste Nyheter'' viser at 94 prosent vil ha mer positive nyheter om internasjonal utvikling.

Marte Hansen Haugan tror at mange blir påvirket negativt av kjipe nyheter. Foto: Mia Engenes Bratlie

Hvert år gjennomfører ''Verdens Beste Nyheter'' en informasjonskampanje med kun positive nyheter. I år gjennomførte de en uformell undersøkelse som viser at 9 av 10 mener at de blir positivt påvirket av gode nyheter. 94 prosent syntes at mediene viser for mye negative nyheter og vil ha mer av de positive nyhetene.

Marte Hansen Haugan satt i ledergruppa for årets kampanje og mener at det er viktig å nyansere nyhetsbildet. 

– Der skjer mye kjipt i verden, men det skjer også veldig mye fremgang. Mange tror at det går dårligere i verden enn det faktisk gjør, forteller Haugan. 

Trenger positive nyheter i år 

Haugan kan fortelle at de nesten kun har fått positive tilbakemeldinger etter årets kampanje. Hun tror også at mange har hatt gleden av å lese positive nyheter spesielt i år på grunn av korona-situasjonen. 

– Jeg kjente spesielt på det under lockdown i mars. Man merker at hele kroppen blir påvirket av å kun lese dårlige nyheter. Jeg tror at å lese flere gode nyheter hjelper med å gi en bedre følelse i kroppen, sier Haugan. 

Marte Hansen Haugan synes det er viktig å vise at det skjer fremgang i verden. Foto: Mia Engenes Bratlie.

Haugan legger til at mange nordmenn ikke får med seg alle de positive nyhetene i verden. Hun mener at når man nesten bare leser om de kjipe nyhetene i mediene så er det klart at det gir en dårlig følelse. 

– Positive nyheter kan hjelpe til med at flere føler at det nytter å skape endring og at det ikke bare er kjipe ting som skjer, sier Haugan. 

Verdens Beste Nyheter 

''Verdens Beste Nyheter'' er en informasjonskampanje som formidler fremskritt og positive resultater fra utviklingsland. Ifølge dem selv ønsker de å opplyse Norges befolkning om de positive endringene i verden som ellers ikke når overskriftene. De vil også nyansere det negative bildet av utvikling som mediene og organisasjoner ofte bidrar til å opprettholde. 

Her kan du lese mer om Verdens Beste Nyheter. 

Stikkord