Stadig flere strikker
Strikkede plagg er i vinden som aldri før. Koronapandemien gjør at mange tar pinnene i egne hender.
Strikking er alltid populært om høsten, men ekstra populært er det i år. Kombinasjonen av sosial distansering, motetrender og miljø gjør at strikking er en aktivitet mange velger å henge fingrene i.
Enorm etterspørsel
Da Norge stengte ned som følge av koronapandemien i mars eksploderte salget av garn og annet strikkeutstyr. Flere butikker, deriblant den lokale garnbutikken Strikkelilly, opplevde store etterspørsler og lange køer.
– Vi har holdt åpent hele tiden, og har hatt full fart helt fra første dag, sier Lilly Secilie Brandal, butikksjef i Strikkelilly.
– Det var kø langt opp i gata, og så har det nesten vært kø siden.
Populært selv på sommeren
Detaljhandelen for tekstil og utstyrsvarer har økt de siste fem årene, ifølge statistikker fra SSB. Veksten var derimot spesielt stor i sommer, da verdiindeksen var 17,3 prosent større sammenliknet med samme periode i fjor.
– Etterspørselen har vært enorm hele veien, selv på sommeren, da det skal være veldig stille, forteller Brandal.
Nye koronaaktiviteter
Koronapandemien har gjort at mange har fått tid til å prøve nye aktiviteter. Strikking er blant aktivitetene som har fått stor oppslutning, noe som kommer fram på sosiale medier. Bare på Instagram har emneknaggen #strikking blitt brukt nesten 1 million ganger.
Birgithe Haneseth har strikket siden hun var ung, og synes det er veldig kjekt å kunne lage ting selv. Derimot opplevde hun ikke at hun hadde mer tid enn vanlig til strikking under koronapandemien.
– Jeg har hjemmekontor, så det blir mye jobbing. Alle mente man skulle få tid til så mye, men det har jeg faktisk ikke kjent på, sier Haneseth.
– Alle strikker vest
Strikkede plagg er veldig populære i motebildet denne høsten, og ifølge Lilly Secilie Brandal er det noen som stikker seg spesielt ut.
– Akkurat nå skal alle strikke vest. Det er mye gensere også, men det er spesielt oppskriftene fra PetiteKnit som er populære. Resten er mye Sandnesgarn, en del Raumagarn og litt av de andre aktørene på markedet, forklarer hun.
Hun forteller også at de appellerer til en stadig yngre kundegruppe, hovedsakelig fordi disse oppskriftene er såpass populære. Nesten 80 prosent av kundene kjøper materiale til PetiteKnit-oppskriftene, og disse er veldig unge.
Miljø betyr mer
Selv om motetrender er med på å styre markedet i stor grad, forteller Brandal at et økt fokus på miljø også har hatt mye å si.
– Folk er bevisste på miljø og vil lage sine egne plagg. Det er fokus på «slow fashion», og mange mener at det har mer substans hvis man har laget et plagg selv.
– Men nå har jo koronaen tatt over alt fokus, legger hun til.