Oskar (22) investerte 250.000 kr i Pokémon-kort
Pokémon-kortene du har gjemt i kjelleren eller i skuffen på barnerommet kan være verdt tusenvis av kroner.
– Jeg trodde bestemor skulle bli mer sjokkert, sier Oskar Westerlin, og refererer til beløpet han har brukt på 90-tallstrenden som nå har kommet tilbake for fullt.
Westerlin, kjent gjennom blant annet TikTok og YouTube, investerte nylig i disse ettertraktede Pokémon-kortene ettersom store profiler, som Gary Vaynerchuk, spådde en ny bølge.
– Kompisen min og jeg begynte å kjøpe kort i slutten av august før store, internasjonale influensere begynte å prate om dette. Etter at Youtubere med sine enorme følgerbaser publiserte videoer om Pokémon-kort tok det helt av, sier Westerlin.
Stort investeringspotensiale
Pokémon-kort ble lansert for første gang på midten av 90-tallet, og det ble raskt et «must» i mange barns lekekasser. De ble opprinnelig produsert for kortspill, men har nå blitt til samleobjekter med stort investeringspotensiale.
– Charizard er et av de mest ettertraktede kortene. Det er nesten som et lite kunstverk som kan gå for 2-3 millioner kroner, sier Westerlin.
Kortets utseende, tilstand, produksjonsår og hvilken Pokémon-figur kortet representerer, er med på å avgjøre kortets verdi og markedspris. Prisene varierer fra dag til dag, men jo høyere etterspørsel, jo høyere beløp går kortene for. Kortene som ble trykket før 2000-tallet er de mest ettertraktede.
Mye penger står på spill
For de som er etablerte på Pokémon-markedet er det store pengesummer som står på spill. Westerlin har kjøpt uåpnede pakker med kort som han håper skal øke i verdi med årene.
– Investering er alltid en risiko, men man må jo bare satse på at det går riktig vei, sier han.
Nostalgi-kick
Kristoffer Grunden (28) er butikkmedarbeider i spillbutikken Outland i Oslo, og han har samlet Pokémon-kort i over 20 år med broren sin. Han forteller at butikken har merket en sterk økning i kortsalget de siste 3-4 månedene.
– De mest ivrige samlerne er i 20-30-årene. For dem er dette et nostalgi-kick, og derfor vil de starte å samle igjen, sier Grunden.
Flere samlere kjøper kortpakker og åpner disse på direktesendte YouTube-sendinger så seere kan være med på spenningen. Grunden forteller at denne video-trenden inkludert nye kortpakker som er planlagt lansert i begrenset opplag, er med på å spre populariteten.
– Det er en skikkelig pris-boom på enkelte kort, men personlig er jeg usikker på om jeg skal selge nå eller spare på dem, sier Grunden.
Som å investere i aksjer
– For mange blir Pokémon-kort et alternativ til aksjer, sier Håvard Vibeto, spillforsker og førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet.
Markedet er mer tilgjengelig enn noen gang før. Vibeto forteller om nettsider der du kan følge med på kortenes verdi i sanntid, akkurat som aksjekurser.
– Da koronapandemien brøt ut og man måtte sitte i karantene ble det spådd at kortspill som Pokémon og Magic the Gathering skulle dø ut fordi folk ikke kunne møtes for å spille, sier Vibeto.
Det skjedde ikke. Pandemien har ført til kreative løsninger i inntektskilder, der kjøp og salg av Pokémon-kort kan ha blitt en løsning for noen.
– Det er ikke like mange som spiller med Pokémon-kortene lenger, det har heller blitt en ny måte å investere på, sier Vibeto.
– Må være villig til å tape
Spillforskeren liker ikke å spå framtiden, og han forteller at det er vanskelig å si om Pokémon-bobla kommer til å sprekke eller ikke.
– En utfordring for selskapet The Pokémon Company, eier av Pokémon-franchisen, er at de aldri ser noe til pengene som går fra hånd til hånd på sekundærmarkedet. Derfor kan de velge å trykke flere pakker i håp om at flere vil spare på kortene, noe som kan føre til en generell nedgang i verdi, sier Vibeto.
– Man skal få kjøpe de kortene man vil og kose seg med det, men husk at det må være penger du også er villig til å tape, legger han til.