Oskar (22) investerte 250.000 kr i Pokémon-kort

Pokémon-kortene du har gjemt i kjelleren eller i skuffen på barnerommet kan være verdt tusenvis av kroner.

Oskar Westerlin ser på Pokémon-kortene som en langtidsinvestering, og håper at de blir enda mer verdt med tiden. Foto: Privat

 

Westerlin med den store samlingen Pokémon-kort som er verdt tusenvis av kroner. Foto: Privat

– Jeg trodde bestemor skulle bli mer sjokkert, sier Oskar Westerlin, og refererer til beløpet han har brukt på 90-tallstrenden som nå har kommet tilbake for fullt.

Westerlin, kjent gjennom blant annet TikTok og YouTube, investerte nylig i disse ettertraktede Pokémon-kortene ettersom store profiler, som Gary Vaynerchuk, spådde en ny bølge.

– Kompisen min og jeg begynte å kjøpe kort i slutten av august før store, internasjonale influensere begynte å prate om dette. Etter at Youtubere med sine enorme følgerbaser publiserte videoer om Pokémon-kort tok det helt av, sier Westerlin.

Stort investeringspotensiale

Pokémon-kort ble lansert for første gang på midten av 90-tallet, og det ble raskt et «must» i mange barns lekekasser. De ble opprinnelig produsert for kortspill, men har nå blitt til samleobjekter med stort investeringspotensiale.

Charizard-kortet er høyt ettertraktet. Kortet har blitt sendt til en tredjepart for en såkalt gradering der kortets verdi blir vurdert på en skala fra 1-10. Jo høyere tall, desto mer er folk villige til å betale. Foto: Privat

– Charizard er et av de mest ettertraktede kortene. Det er nesten som et lite kunstverk som kan gå for 2-3 millioner kroner, sier Westerlin.

Kortets utseende, tilstand, produksjonsår og hvilken Pokémon-figur kortet representerer, er med på å avgjøre kortets verdi og markedspris. Prisene varierer fra dag til dag, men jo høyere etterspørsel, jo høyere beløp går kortene for. Kortene som ble trykket før 2000-tallet er de mest ettertraktede.

Mye penger står på spill

For de som er etablerte på Pokémon-markedet er det store pengesummer som står på spill. Westerlin har kjøpt uåpnede pakker med kort som han håper skal øke i verdi med årene.

– Investering er alltid en risiko, men man må jo bare satse på at det går riktig vei, sier han.

Nostalgi-kick

Kristoffer Grunden (28) er butikkmedarbeider i spillbutikken Outland i Oslo, og han har samlet Pokémon-kort i over 20 år med broren sin. Han forteller at butikken har merket en sterk økning i kortsalget de siste 3-4 månedene.

Kristoffer Grunden jobber i spillbutikken Outland der salget av Pokémon-kort har økt de siste månedene. Foto: Privat

– De mest ivrige samlerne er i 20-30-årene. For dem er dette et nostalgi-kick, og derfor vil de starte å samle igjen, sier Grunden.

Flere samlere kjøper kortpakker og åpner disse på direktesendte YouTube-sendinger så seere kan være med på spenningen. Grunden forteller at denne video-trenden inkludert nye kortpakker som er planlagt lansert i begrenset opplag, er med på å spre populariteten.  

– Det er en skikkelig pris-boom på enkelte kort, men personlig er jeg usikker på om jeg skal selge nå eller spare på dem, sier Grunden.

Som å investere i aksjer

– For mange blir Pokémon-kort et alternativ til aksjer, sier Håvard Vibeto, spillforsker og førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet.

Markedet er mer tilgjengelig enn noen gang før. Vibeto forteller om nettsider der du kan følge med på kortenes verdi i sanntid, akkurat som aksjekurser.

Spillforsker Håvard Vibeto syns det er vanskelig å spå fremtiden til Pokémon-kort. Foto: Trude Lindland

– Da koronapandemien brøt ut og man måtte sitte i karantene ble det spådd at kortspill som Pokémon og Magic the Gathering skulle dø ut fordi folk ikke kunne møtes for å spille, sier Vibeto.

Det skjedde ikke. Pandemien har ført til kreative løsninger i inntektskilder, der kjøp og salg av Pokémon-kort kan ha blitt en løsning for noen.

– Det er ikke like mange som spiller med Pokémon-kortene lenger, det har heller blitt en ny måte å investere på, sier Vibeto.

– Må være villig til å tape

Spillforskeren liker ikke å spå framtiden, og han forteller at det er vanskelig å si om Pokémon-bobla kommer til å sprekke eller ikke.

– En utfordring for selskapet The Pokémon Company, eier av Pokémon-franchisen, er at de aldri ser noe til pengene som går fra hånd til hånd på sekundærmarkedet. Derfor kan de velge å trykke flere pakker i håp om at flere vil spare på kortene, noe som kan føre til en generell nedgang i verdi, sier Vibeto.

– Man skal få kjøpe de kortene man vil og kose seg med det, men husk at det må være penger du også er villig til å tape, legger han til.