Snart blir det enklere å motta pakker

I løpet av 2021 skal Posten sette opp 3000 nye pakkebokser utover landet.

Slik ser de selvbetjente pakkeboksene til Posten som står rundt om i Oslo.

Ved første halvår plasserte Posten nærmere 100 pakkebokser rundt om i Oslo, og den nye leveringmetoden sørger for kontaktløs levering døgnet rundt med gratis selvbetjeningsautomater. Pakkeboks kan velges som utleveringsalternativ i nettbutikker, og målet fremover er også å kunne returnere pakkene der. 

Kenneth Tjønndal Pettersen, Pressesjef i Posten, forklarer at tilbudet også skal bli tilgjengelig utenfor Oslo i løpet av 2021. 

– Mottagelsen overgikk forventningene og vi har derfor besluttet av vi i løpet av 2021 skal plassere ut 3000 nye pakkebokser på 1000 ulike steder i Norge.

Positive til selvhent

Den første pakkeboksen ble plassert i Oslo i januar, og som følge av pandemien like etter, økte netthandelen kraftig. Pressesjef Pettersen skriver i mail til Journalen at de ble positivt overrasket over hvor mange som er positive til selvhent. 

– Vi er veldig positivt overrasket over hvor fort pakkeboksene har blitt populære, og vi får veldig gode tilbakemeldinger fra de som bruker denne tjenesten.

Brukere i flere aldere har nå satt pris på et kontaktløst leveringsalternativ og tilgjengelighet nær sine adresser. Med brukerveiledning i appen og kundeservice tilgjengelig, har flere eldre også tatt i bruk leveringsmetoden. Pettersen forklarer likevel at de fleste av brukerne ofte henter ut pakkene sine til og fra skole og jobb.

– Kundene setter særlig pris på pakkeboksene nær holdeplasser og kollektivknutepunkter. Bruken av pakkeboksene har vært veldig høy og de fleste henter pakkene sine i løpet av 12 timer, forklarer han.

Supplement i pakkeutlevering

Selv om pakkeautomatene har blitt tatt godt i mot, er det fortsatt mange som foretrekker postkontor og Post i butikk. Pettersen forklarer at pakkeboksene ikke kommer til å erstatte de tradisjonelle hente- og utleveringsstedene, men at Pakkeboks er et supplement til å hente pakker på postkontor eller i butikk.

– Vi ønsker å gjøre det så enkelt, sikkert og effektivt som mulig for kundene. Derfor ønsker vi å tilby begge deler, forklarer han. 

Samtidig øker antall brukere av Pakkeboks hver måned, etter hvert som brukere blir kjent med løsningen. Ved månedlige økninger av brukere, har pandemien derfor ikke begrenset pilotprosjektet som fryktet. Posten kan likevel fortelle at det skjedde en atferdsendring da pandemien inntraff ved at hentetidspunkt skjedde tidligere på ettermiddagen mellom klokken 14 og 17. 

Postens Pakkeboks kobler til app på smarttelefonen via Bluetooth. Foto: Ingrid Fossnes

Ansatte er også fornøyde 

Pettersen forklarer at de ansatte synes at Pakkeboks er et godt servicetilbud, og at også de virker fornøyde. Flere kjøpesentere under Obos eiendom har også fått muligheten til å tilby sine kunder løsningen, etter at Posten og Obos inngikk et samarbeid om pilotprosjektet i januar. 

– Det er et fint alternativ når vi ikke lenger har Post i butikk. Vi er veldig fornøyd med løsningen med pakkeboksene, sier Sasha Valdez Ytternes, senterleder ved Bryn Senter.

Også senterleder for Tveita Senter, Mona Bråten, er glad for supplementet som har fått gode tilbakemeldelser. 

– Undersøkelser viser at kundene er veldig fornøyd med Pakkeboks-tilbudet som et godt supplement til Post i butikk. Det er enkelt og lett tilgjengelig nært kollektivknutepunkt der man ferdes. Posten tar også ansvar for vedlikeholdet, som er marginalt.

Stikkord