Står imot Black Friday

Mens reklamer om tilbud du «ikke kan gå glipp av» under årets Black Friday ruller og går, finnes det noen butikker som velger å ta avstand fra konseptet.

Mens reklamer om tilbud du «ikke kan gå glipp av» under årets Black Friday ruller og går, finnes det noen butikker som velger å ta avstand fra konseptet. Foto: Privat.

– Jeg var veldig spent på hvordan kundene våre ville motta avgjørelsen, men er helt overveldet av utallige likes, delinger, heiarop og kjærlighet. Jeg er heldig.

Dette forteller butikkinnehaver Silje Wigemyr til Journalen. Hun driver klesbutikken Image i Mandal, og har bestemt seg for å ikke delta på høstens store salgsfest; Black Friday.

Vil gi tilbake

Silje Wigemyr vil bevare en levede gågate i Mandal. Foto: Privat.

Gjennom et innlegg på Facebook forklarte Wigemyr til kundene sine at Image heller vil bruke anledningen til å bidra med noe positivt til lokalsamfunnet. Alle ansatte skal blant annet stå frivillig grytevakt for Frelsesarmeen før jul.

I tillegg til dette ønsker Wigemyr å gi en hyggelig overraskelse til noen av mandalittene som har hatt et ekstra vanskelig år.

– Jeg er i dialog med en alenemor som jeg skal pynte opp i den fineste kjolen, på butikkens regning, sier Wigemyr.

Planen er å pynte opp minst fem mandalitter til jul, ved å gi dem kjoler og skjorter fra butikken.

­­– Det er flere som befinner seg i ekstremt vanskelige situasjoner akkurat nå. Vi vil gjøre en liten forskjell for noen av dem som har det tøffest, sier Wigemyr.

Hardt press

Wigemyr forklarer videre at avgjørelsen om å ikke delta på Black Friday, handler mye om det tøffe året som har vært.

– Hele motebransjen har vært i fullstendig knestående under denne pandemien. Det gjelder alle ledd, fra design, produksjon, og fabrikker til butikker. Da føles det bare så feil å kjøre en slik «kjøpefest», forklarer Wigemyr, og legger til:

– En slik dag står ikke for noe av det jeg tror på, og bygger opp om en kjøp og kast-kultur jeg ikke kan stå inne for.

Samtidig legger hun ikke skjul på at man som butikkeier føler presset når Black Friday nærmer seg.

­– Kampanjen setter et enormt press på alle oss drivere til å delta, på grunn av den enorme størrelsen, sier Wigemyr.

Gagner gigantene

Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset, kan bekrefte at slike kampanjer skaper et press blant butikkene.

Ragnhild Silkoset mener små bedrifter bør tenke seg om før de kaster seg inn i Black Friday. Foto: hentet fra Handelshøyskolen BI sin nettside.

– Med Black Friday skaper butikkene et press seg imellom som gjør at det blir veldig vanskelig å stå utenom. Jeg tror derfor at noen butikker går hodestups inn i Black Friday uten å ha en klar strategi og tanke bak hvilke effekter de ønsker å oppnå. Derfor står de i fare for å bli ekstra skadelidende. De setter med andre ord ned prisen for mye på feil varer, forklarer hun.

Videre forteller Silkoset at det er spesielt én type bedrift som tjener godt på konseptet.

– Det vi vet frem til nå er at Black Friday stort sett favoriserer de store internasjonale kjedene, som har stordriftsfordeler på volum. Nisje-butikkene kan aldri konkurrere på lavest mulig pris, og bør heller ikke gå i denne fellen, sier Silkoset. 

Blytungt år

Wigermyr forklarer at det har vært et tungt år å drive butikk i.

– Det har vært et blytungt år, med flere våkenetter og bekymringer. Noe som igjen fører til personlige bekymringer, når jeg ikke vet om jeg kan ta ut noe lønn, eller ta vare på mine to barn jeg har omsorg for alene. Samtidig har det vært et år med mye støtte, heiarop og takknemlighet, sier Wigemyr.

Kampanjer som Black Friday koster mye for butikkene å gjennomføre, og kan innebære enorme utgifter og tap.

– Jeg er driver en liten, selvstendig motebutikk, og håndplukker alle varene selv. Jeg kjøper naturlig nok ikke i store volum, og må betale samme pris på varene om jeg selger de til full pris eller redusert pris. I tillegg er det ekstremt små marginer og fortjeneste på klær, sier Wigemyr.

Hun tror også kundene og lokalsamfunnet vil fortsette å støtte nisje-butikkene i Mandal, Black Friday eller ei.

– Jeg ønsker at folk tenker selv og tar beviste valg. Jeg ønsker også å formidle at jeg vet at de lokale vil ta gode valg og støtte oss, slik at vi får en levende by, avslutter Wigemyr.

Stikkord