Sophie Elise AS nominert til verstingpris
Gullbarbie deles ut for ellevte gang i år. Hvem har fått ungdom til å føle seg verst?
Det finnes en konkurranse i Norge som ikke er verdt å vinne, nemlig Gullbarbien. Prisen går til de som får barn og ungdom til å føle seg verst.
Offentlig gapestokk
Bedriften Sophie Elise AS, Brandy Mellville og TikTok er årets nominerte. Sophie Elise Isachsen forteller til VG at hun mener hun blir satt i en offentlig gapestokk, og forklarer at hun også prøver å finne sin vei i livet.
Marina Johansen er 1. nestleder i Press i Redd Barna ungdom. Det er de som arrangerer Gullbarbie. Hun presiserer at det er bedriften som er nominert, ikke Sophie Elise Isachsen som privatperson.
– Sophie Elise AS har blitt nominert 9000 ganger i løpet av de siste fire årene, det tilsvarer 70 prosent av nominasjonene. Det må være mulig å kritisere bedriften, ettersom det tydelig viser at unge selv mener bedriften og dens annonser påvirker deres psykiske helse negativt, sier Johansen.
Oppvekker
Gullbarbien er en kjip pris å få, men er også en oppvekker for de nominerte og vinnerne.
– Det er en kjip pris å bli nominert til og en kjip pris å vinne. Vi prøver å avtale møter med de nominerte og vinnerne, for å snakke om hvordan de kan bli bedre, og dermed unngå å bli nominert igjen, sier Johansen.
Vinneren kåres 10. februar.