Sophie Elise AS nominert til verstingpris

Gullbarbie deles ut for ellevte gang i år. Hvem har fått ungdom til å føle seg verst?

Makeup-artist Ragnhild Margrethe Andersen og Sophie Elise.
Sophie Elise er stamkunde av makeup-artist Ragnhild Margrethe Andersen. Foto: Anastasia Møyland

Det finnes en konkurranse i Norge som ikke er verdt å vinne, nemlig Gullbarbien. Prisen går til de som får barn og ungdom til å føle seg verst.

Offentlig gapestokk

Bedriften Sophie Elise AS, Brandy Mellville og TikTok er årets nominerte. Sophie Elise Isachsen forteller til VG at hun mener hun blir satt i en offentlig gapestokk, og forklarer at hun også prøver å finne sin vei i livet. 

Marina Johansen er 1. nestleder i Press i Redd Barna ungdom. Det er de som arrangerer Gullbarbie. Hun presiserer at det er bedriften som er nominert, ikke Sophie Elise Isachsen som privatperson. 

– Sophie Elise AS har blitt nominert 9000 ganger i løpet av de siste fire årene, det tilsvarer 70 prosent av nominasjonene. Det må være mulig å kritisere bedriften, ettersom det tydelig viser at unge selv mener bedriften og dens annonser påvirker deres psykiske helse negativt, sier Johansen. 

Oppvekker

Marina Johansen jobber for barn og unges mentale helse. Foto: Privat.

Gullbarbien er en kjip pris å få, men er også en oppvekker for de nominerte og vinnerne. 

– Det er en kjip pris å bli nominert til og en kjip pris å vinne. Vi prøver å avtale møter med de nominerte og vinnerne, for å snakke om hvordan de kan bli bedre, og dermed unngå å bli nominert igjen, sier Johansen. 

Vinneren kåres 10. februar.