Vinmonopolet på Orkanger fikk pris for "Årets omsetningsvekst"

Vinmonopolet hadde størst økning i omsetning på Amfi Orkanger i 2020. Det var ikke bare-bare med et pandemipreget fjorår.

Butikksjef, Tom Erik Wiklund, står foran hyllene på Orkanger Vinmonopolet med munnbind og t-skjorte, som oppfordrer kunder til å holde 1 meter avstand.
Tom Erik Wiklund er butikksjef på Orkanger Vinmonopol og svært fornøyd med innsatsen til sine ansatte i 2020.

På Vinmonopolet i dag er det rolig, men butikksjef Tom Erik Wiklund kan fortelle at slik var det ikke alltid i 2020. 

Årets omsetningsvekst

Wiklund og de ansatte fikk utdelt en intern pris fra Amfi Orkanger for årets omsetningsvekst. De hadde en økning på tilsammen 32 prosent, regnet i liter. 

Butikken hadde en stor økning i sommer. Mange hytteeiere stoppet på veien og tok turen innom polet. 

– Færre dro på sydenferie, og flere dro på hytta. Det merket vi også i butikken, sier Wiklund. 

Ble anbefalt å handle tidlig

Tom Erik Wiklund fyller på varer i hyllene på Vinmonopolet.
Tom Erik Wiklund og de andre ansatte har god tid til å ordne butikken etter et hektisk fjorår. Foto: Emma Nordsteien

Befolkningen i Orkland har fulgt Vinmonopolets anbefalinger i 2020. 

– Kundene ble anbefalt å handle inn tidlig, og vi så at dette hørte de på, sier butikksjefen. 

November hadde størst økning på 55 prosent i liter, i motsetning til desember som hadde betraktelig mindre økning. 

Vinmonopolet regner omsetningen sin i liter for å ha fokus på ansvarlig salg. 

Smittevern

Wiklund forteller at den største utfordringen i 2020 var smittevern. 

– Butikklokalene er formet forskjellig, så hver enkelt butikk måtte ta en vurdering på antall kunder i butikk. Vi ble i felleskap enige om maks 15 kunder, sier Wiklund. 

Dersom de ikke hadde tilgang til vekter ved inngangen tok de selv ansvar, og guidet køen hvis det ble trengsel. 

 

Stikkord