Ulovlig skrenskjøring i Skaun
Skrenskjøringen i Skaun har eksistert i flere generasjoner. Nå vil kommunen finne en løsning, før noe går galt.
Snøen ligger som et tykt teppe på trærne. De fleste har nok brukt helga på ski, slalåm eller skøyter, men ikke alle har like stor interesse for de vanlige snøaktivitetene.
Både ordfører og politikontakt forteller at ungdom som råner har vært en del av kulturen i lang, lang tid. Råkjøringen har vært tema ved flere anledninger, også i lokalavisa. Befolkningen er lei av støy og redde for ungdommen.
På Våddån i dag er det rolig og fredelig, men på bakken er det spor etter noe helt annet. Skrensespor slanger seg utover innsjøen og bærer preg av gårsdagens kjøring.
Kjører fra morgen til kvelds
Journalen har vært i kontakt med en av ungdommene som kjører skrens. Gutten i 20-årene ønsker å holde identiteten sin skjult.
Hvor ofte kjører dere?
– Det varierer på føret på vegen, men vi tar muligheten når den byr seg og da kan vi kjøre så lenge vi orker. Når det første snøfallet kommer i Skaun kjører vi fra morgen til kvelds.
Hvor mange bruker dere å være?
– Vi bruker å være tre til fire biler, og kjører mest fra Venn og over til Melhus.
Farlig
Avisa Sør-trøndelag har gått ut med flere videoer av biler som suser over Skaunaskogen i stor fart. Skaunaskogen er offentlig veg og sjåførene kan når som helst møte andre kjøretøy, dyr eller mennesker.
Dette øker sannsynligheten for en ulykke dersom bilene skrenser gjennom en sving. Det er ofte sendt ut varsel fra kommunen om fare for påkjørsel av vilt i Skaunavegen.
– Konsekvensene av kjøringen kan jo være at vi mister lappen, men såklart, front mot front-kollisjon kan oppstå dersom vi ikke følger med. Når vi kjører mest ved midnatt, så skrur vi av lysene før hver sving om vi ikke ser gjennom svingen, forklarer sjåføren.
Øker patruljer
Ingunn Meås, politikontakt i Skaun, tror at ungdommene kjører for å finne spenning i hverdagen. Spesielt nå under korona kan det være lite å finne på og begrenset med organiserte aktiviteter.
– Jeg forstår at de vil teste bil og ferdigheter, men det må foregå på et egnet område, der man ikke setter andres og eget liv i fare, sier Meås.
Politiet bruker flere ressurser på å forhindre påkjørsler eller skader. De øker patruljeringene i områdene de vet det kjøres mye, og ønsker å være synlige i media.
Meås vil at ungdommen skal tenke seg om før de setter seg bak rattet og bruker offentlig vei eller plass. Målet er å få de til å se konsekvensene ved den ulovlige kjøringen.
– Vi vil ikke at de skal føle at vi er ute etter å ta dem, men vi er svært bekymret for den kjøringa vi nå ser foregår mye på kveld og natt. Dialogen er det viktigste vi har, sier Meås.
Drive for life
Kommunen har vært i kontakt med organisasjonen Drive for life. Det er et tilpasset fritidstilbud som drives av Knut Ove Brøseth. Her kan ungdommer få tilbud om organisert kjøring, få tilgang på ordentlig utstyr og verksted.
– Jeg er livredd for at ungdommen skal komme til skade, og håper dette tilbudet kan hjelpe, sier Stokke.
Torsdag, 21. januar, holdes det formannskapsmøte i Skaun kommune. Formannskapet skal diskutere om Drive for life er noe som skal komme til Skaun. Ordfører, Gunn Iversen Stokke, er svært positiv til tilbudet.
Vil kjøre på isen
Når Journalen spør sjåføren hva han tror kan være løsningen, har han forslaget klart:
– Løsningen for de fleste av oss er å gi oss lov til å kjøre på islagt vann. Der det blir arrangert på samme måte som de gjør på Berkåk, sier sjåføren.
– Jeg har hørt om Drive for life og det er ikke et tilbud vi i utgangspunktet ønsker oss. Vi har allerede garasje og skruing i fingertuppene fra før, men hvis dette er inngangen til kjøring på isen så er vi villige til å prøve det.
I tidligere år har det vært mulig å kjøre på en anlagt bane på Buvatnet ved Berkåk. Tor Erik Olasønn Dullum, Nestleder i NMK Melhus, sier til Trønderbladet at bilkjøring på is gir bedre og mer erfarne sjåfører.
– Kjøringen etter trafikkert veg vil helt klart gå ned, dersom vi får en bane eller noe annet å kjøre på, avslutter sjåføren.