Gjenbruksåret 2020 oppsummert
Gjenbruksappen Tise holdt lørdag livesending med ferske tall over fjorårets gjenbruksår, og i løpet av 2020 la gjenbruksglade ut 3,8 millioner annonser på appen.
Lørdag 27. februar deltok nærmere 200 seere på livestreamen til gjenbruksappen Tise på Youtube. Gjennom en time sørget programlederne Jenny Skalvan, Rebecca Moe og Selma Haaland for konkurranser og premieutdeling - og trendmeldingen for året 2020.
Året for vintage
Det var programleder og artist Rebecca Moe som presenterte en oppsummering av gjenbruksåret 2020. Her kunne hun fortelle at brukere av appen la ut til sammen 3,8 millioner annonser i appen. Lister presentert i "værmeldingen for trender" var blant annet toppsøkte merker, motehus og brukere. Det var søkeordet "vintage" som tronet øverst blant søkene gjennom fjoråret. Under en av konkurransene på livesendingen "gjett prisen", inneholdt flere av annonsene nettopp dette søkeordet.
– Denne Verace vintage vesten tipper jeg at ble solgt for 600 kroner, sier moteprofil og programleder Jenny Skavlan.
– 400 kroner, foreslår motkonkkurent Moe i tippekonkurransen.
– Jeg synes ikke at den var så dyr, men kanskje den er det. 1100 kroner kostet den, sier Haaland.
– Jeg tenker at det er den faktisk verdt, svarer Skavlan.
Ikke bare mote
– Treningsklær har virkelig blomstret, forteller Moe.
Blant de nye populære søkeordene for aktivitetsklær var syv av ti norske merker. Mest etterspurt i 2020 var merket Norrønna, etterfulgt av Bergans, Arcetyx, Kari Traa, Johaug, Amundsen og Devold. Oppe på listen blant moteartiklene kunne man også finne de populære interiør-lysene «swirl candle».
– Det er ikke bare "fashionistas".
– Kvalitet koster
Avslutningsvis svarte programlederne på spørsmål fra seerne i live chat. Spørsmålet "Hva er det dyreste dere har kjøpt?" fikk de tre til å tenke.
– Jeg føler at kvalitet koser, men jeg har personlig aldri brukt mer enn 4000 kroner på noe, svarer Skavlan.
Moteprofilen forklarer at selv om en skinnveske er ordentlig laget og i et ordentlig skinn, kan den ikke koste mer.
– Over det, så betaler du for merket. Det er jeg ikke villig til.
– Kvalitet koster, men opp til et visst punkt.