Hotellene sliter

Etter flere år med oppgang sa det stopp da koronakrisen inntraff Norge. Hotellkjedene er spesielt hardt rammet.

Nordic choice er en av hotellkjedene som har merket nedgangen av besøkende.

Ferske tall fra SSB viser at etter flere år med økning på overnattinger var det i 2020 et fall på 33 prosent sammenliknet med 2019. Hotellene er hardt rammet, og har en nedgang på over 40 prosent. 

– 2020 var et vanskelig år for mange i overnattingsbransjen. I januar og februar økte tallet på overnattinger sammenlignet med samme måneder året før. Etter restriksjoner for å stanse pandemien, stoppet næringen helt opp. Unntaket var i juli, da mange nordmenn dro på ferie i Norge, sier seniorrådgiver Jarle Kvile i SSB.

Kommunikasjonssjef i Scandic Hotels Norge, Lars Anders Bolsø Vestad. Foto: Scandic Hotels

Store konsekvenser 

Å få hjulene til å gå rundt har ikke vært en enkel sak for hotellkjedene. Scandic Hotels har også følt økonomisk på det utfordrende året. 

– Reiselivet og Scandic står i en svært alvorlig økonomisk situasjon som følge av pandemien. Hele samfunnet er under strenge restriksjoner fra myndighetene, noe som gjør det vanskelig for oss å utøve vår virksomhet, og som har stor innvirkning på etterspørselen, sier kommunikasjonssjef Lars Anders Bolsø Vestad i Scandic Hotels Norge. 

Scandic Hotels formidlet i en børsmelding i januar at belegget i Norden var på 15 prosent i desember og 23 prosent i fjerde kvartal. Nærmere et år med pandemi har fått store konsekvenser. 

– Vi har vært dessverre vært nødt til å permittere og nedbemanne for å sikre videre drift og en bærekraftig organisasjon for fremtiden. Samtidig er det et endret marked for hotellbransjen, og man jobber hardt for å tilpasse seg dette på best mulig måte.

Senior Communications Advisor i Nordic Choice hotels, Geir Økland. Foto: Nordic Choice Hotels

Stikkord