Vil spre sunnhet til folket

Treningsprofilen ønsker å inspirere folket til å spise grovere.

NYTT PRODUKT: Jørgine Massa Vasstrand (31) og Bakehuset lanserer enda et produkt til folket. Foto: Bakehuset

Treningsprofilen Jørgine Massa Vasstrand, også kalt Funkygine, har i samarbeid med Bakehuset lansert to produkter. Dette med et ønske om å spre ufarligheten av grov- og næringsrik mat til folket. Etter den siste lanseringen skriver influenceren på bloggen sin at hun er stolt av å inspirere en målgruppe som ikke spiste brød før, til å nå inkludere det i kosten. 

Samarbeidet ble i fjor valgt ut av Helse- og omsorgsdepartementet som finalist til utmerkelsen «Sunnere markedsføring». Kåringen går ut på hvordan de nominerte påvirker forbrukerne til et sunnere kosthold.

– Bakehuset har brukt influencere i markedsføringen av grovt brød. Influencere når mange grupper og kanskje særlig barn og unge. Å nå denne gruppen er særdeles viktig når det gjelder matvarer vi bør spise mer av, som grove kornprodukter, sier Bent Høie til regjeringens nettsider.

Gode alternativ

Klinisk ernæringsfysiolog Astrid Pedersen har undersøkt produktene nærmere for å sjekke hvor grove de faktisk er.

– Brødene er ekstra grove alternativer og gir bra med fiber, en fin andel umettet fett og et moderat innhold av salt, sier Pedersen.

Hun sier også at de er gode alternativ i brødhyllen som gjerne kan inngå i det daglige kostholdet.

Stikkord