Skiskolen mistet 80 prosent av kundene sine
Da Norge stengte landegrensene på grunn av Covid-19, førte det til store utfordringer for Beitostølen Aktiv & Skiskole. I år fikk de 600 000 kroner fra Innovasjon Norge til et omstillingsprosjekt.
Beitostølen Aktiv & Skiskole har siden oppstarten i stor grad hatt utenlandske turister som kunder. For snart ett år siden stengte Norge i all hovedsak for det meste av utenlandsk turisme, og kundene forsvant. Tor Håvard Kolbu er daglig leder for skiskolen. Han sier til Journalen at det har vært krevende å holde hjulene i gang.
—Det som har reddet oss, er at vi har ansatt færre, og permittert oss selv, sier Kolbu.
Omstillingsprosess
Skiskolens satsning var tidligere basert på kunder fra England, Sverige, Danmark og Tyskland. I år har målet vært å tilby nordmenn skikurs som imøtekommer deres ønsker. Kolbu forteller at markedsføringsdelen har vært vanskelig.
—Før har vi kunnet markedsføre oss gjennom reisebyråer. Nå jobber vi med å utforske en strategi for å nå ut til nordmenn, sier Kolbu
Margrethe Ekbråten fant tilfeldigvis kurset på facebook, da hun i utgangspunktet lette etter scooterkurs til ungene. Siden det stod på kurspåmeldingen at fokuset var nedoverkjøring, meldte hun seg på.
—Jeg vil jo være en kul mamma, som kjører i nedoverbakker i full fres, sier Ekbråten
Færre kurs og flere permitteringer
Vanligvis har skiskolen hatt store kurs med mange deltagere, men i år kan de kun ha privattimer. Den lave etterspørselen, og den kraftige nedgangen i antall turister har ført til oppsigelser av ansatte og mange permitteringer.
Det har vært krevende å være skiinstruktør dette året. Skiskolen har gått fra å ha 25 ansatte, til kun syv. Det norske markedet baserer seg på helger og ferier, mens for det utenlandske markedet var kursene populære også gjennom ukedagene. Derfor har det vært en utfordring å få kursene til å fylles opp, som har ført til mange avlysninger. Skiinstruktør Thomas Dehle har kjent på frustrasjonen over mangelen på kunder. Det er lite å gjøre på jobb når de utenlandske kundene uteblir.
—I uke sju er det både svensk og dansk vinterferie, og da pleier det å være stappfullt av folk. I år var det ikke en sjel her.
Taklet nedgangstider før
Daglig leder Kolbu ser lyst på framtiden, til tross for et hardt og krevende år. Han forteller at de har kommet seg gjennom finanskrisen og andre utfordringer tidligere.
—Vi har alle muligheter åpne til å skape en større kundegruppe i Norge. Samtidig som vi gleder oss til landegrensene åpner, og turistene strømmer til, sier Kolbu.