Skiskolen mistet 80 prosent av kundene sine

Da Norge stengte landegrensene på grunn av Covid-19, førte det til store utfordringer for Beitostølen Aktiv & Skiskole. I år fikk de 600 000 kroner fra Innovasjon Norge til et omstillingsprosjekt.

Skikursdeltagere får teknikktips av skiinstruktøren på Beitostølen skistadion
Tor Harald Kolbu gir teknikkstips til Margrethe Ekbråten og Karoline Ellingbø. Foto: Sofie Nordsveen Hustad.

Beitostølen Aktiv & Skiskole har siden oppstarten i stor grad hatt utenlandske turister som kunder. For snart ett år siden stengte Norge i all hovedsak for det meste av utenlandsk turisme, og kundene forsvant. Tor Håvard Kolbu er daglig leder for skiskolen. Han sier til Journalen at det har vært krevende å holde hjulene i gang.

Tor Håvard Kolbu med ski på skuldrene utenfor Beitostølen Aktiv & Skiskole
Tor Håvard Kolbu håper støtten fra Innovasjon Norge vil redde skiskolen. Foto:Sofie Nordsveen Hustad

—Det som har reddet oss, er at vi har ansatt færre, og permittert oss selv, sier Kolbu.

Omstillingsprosess

Skiskolens satsning var tidligere basert på kunder fra England, Sverige, Danmark og Tyskland. I år har målet vært å tilby nordmenn skikurs som imøtekommer deres ønsker. Kolbu forteller at markedsføringsdelen har vært vanskelig.

—Før har vi kunnet markedsføre oss gjennom reisebyråer. Nå jobber vi med å utforske en strategi for å nå ut til nordmenn, sier Kolbu

Deltager og skiinstruktør smiler i skiløypa
Lattermild tone mellom Margrethe Ekbråten og Tor Håvard Kolbu. Foto: Sofie Nordsveen Hustad

Margrethe Ekbråten fant tilfeldigvis kurset på facebook, da hun i utgangspunktet lette etter scooterkurs til ungene. Siden det stod på kurspåmeldingen at fokuset var nedoverkjøring, meldte hun seg på.

—Jeg vil jo være en kul mamma, som kjører i nedoverbakker i full fres, sier Ekbråten

Færre kurs og flere permitteringer

Vanligvis har skiskolen hatt store kurs med mange deltagere, men i år kan de kun ha privattimer. Den lave etterspørselen, og den kraftige nedgangen i antall turister har ført til oppsigelser av ansatte og mange permitteringer.

Lasse Dehle sitter med hendene inntil kinnene, med munnbind i resepsjonen på Beitostølen Aktiv & Skiskole
Lars Dehle håper på bedre tider for skiintstruktører. Foto: Sofie Nordsveen Hustad

Det har vært krevende å være skiinstruktør dette året. Skiskolen har gått fra å ha 25 ansatte, til kun syv. Det norske markedet baserer seg på helger og ferier, mens for det utenlandske markedet var kursene populære også gjennom ukedagene. Derfor har det vært en utfordring å få kursene til å fylles opp, som har ført til mange avlysninger. Skiinstruktør Thomas Dehle har kjent på frustrasjonen over mangelen på kunder. Det er lite å gjøre på jobb når de utenlandske kundene uteblir.

—I uke sju er det både svensk og dansk vinterferie, og da pleier det å være stappfullt av folk. I år var det ikke en sjel her.

Taklet nedgangstider før

Daglig leder Kolbu ser lyst på framtiden, til tross for et hardt og krevende år. Han forteller at de har kommet seg gjennom finanskrisen og andre utfordringer tidligere.

—Vi har alle muligheter åpne til å skape en større kundegruppe i Norge. Samtidig som vi gleder oss til landegrensene åpner, og turistene strømmer til, sier Kolbu.

Stikkord