Dyre drivstoffpriser påvirker Oslo-bilistene
Drivstoffprisene har økt betraktelig de siste månedene. Det påvirker trafikken på bensinstasjonene i Oslo, og hverdagen til de med bil.
Prisen på drivstoff har hatt en stor økning de siste månedene, samtidig foreslås det en kraftig økning i Co2-avgiften i det nye statsbudsjettet. Det betyr at prisene for drivstoff vil fortsette å øke framover. Oslo-bilistene blir påvirket av drivstoffprisene. Noen må investere i elbiler, andre tyr til å bruke mer kollektivt og la bilen stå igjen på parkeringsplassen. Det er også en del som ser på prisøkningen positivt, spesielt miljøforkjemperne.
Det oppstår stadig flere facebook-grupper der medlemmene legger ut tips om hvor en kan finne billigere drivstoff, og kundetrafikken øker gjerne betraktelig der hvor prisene synker litt. Daglig leder på Esso ryen Melissa Soulat sa at hun har opplevd nedgang i kundetrafikken på stasjonen.
– Det har kommet færre kunder på stasjonen når prisene har vært på sitt høyeste.
Melissa Soulat
Drivstoffprisene påvirkes av hvor mye drivstoff som brukes og kronekursen. Samtidig påvirkes også bensinprisene av oljeprisen, som de siste 12 månedene har nesten doblet seg (per oktober 2021).
Valentin Bunsecu kjører en varebil som går på bensin. Han innrømmer at bilen har blitt en veldig stor utgift de siste månedene. Bunescu bruker bilen for å reise til jobb. På spørsmål om han reduserte bilbruken på grunn av prisøkningen svarer han at uansett hvor dyrt det blir, må han fortsette å kjøre bil til jobb. Han legger ved at han kunne ikke har sett for seg å ta kollektivtransport til jobben. Bunescu jobber langt unna byen, og det hadde tatt han for lang tid å pendle til jobb med kollektivtransport. Dessuten, er han nyinnflytet i Norge og kommuniserer kun på engelsk. Han har ikke tatt mye kollektiv her i landet og synes det er vanskelig å forstå hvordan han kan komme seg rundt med det.
Bunescu blir også spurt om han synes det kan være positivt med høye drivstoffpriser, med tanke på utslippsreduksjon. Han er sikker på at diesel er verre for miljøet enn bensin, og at han kunne ha sett på det positivt om det var dieselprisen som lå høyest. Bensin har desverre alltid vært dyrere, og han opplever det som urettferdig. Han skulle ønske diesel var dyrere, og mener det hadde vært mer bærekraftig for miljøet.
Reaksjonene på prisøkningen er ikke bare negative. Noen, spesielt miljøforkjempere, er glade for å se prisøkningen. Høye priser bidrar til redusert forbruk av drivstoff, og det igjen bidrar til mindre Co2-utslipp. Ekspertene sier at det er sikkert at drivstoffprisene vil øke, både fordi det pålegges avgifter for Co2-utslipp, og fordi oljeprisen i seg selv vil øke da olje er en begrenset ressurs. Mange nordmenn drives derfor til å bytte over til elbil. Bare det første halvåret av 2021 utgjorde elbiler 57,3 prosent av nybilsalget. Gitt de høye drivstoffprisene, kan denne statistikken stige enda mer i prosent for det nåværende halvåret.
Blant de som vurderer kjøp av elbil i år er Kristian Wilhelmsen. Wilhelmsen kjører en Ford Transit, som forbrenner litt mer drivstoff enn en vanlig personbil. Bilen hans er gammel og godt brukt, han vurderer å kjøpe en ny en innen i år. Han mener at det er mer lønnsomt med elbil fordi drivstoffprisene vil bare fortsette å stige. Til spørsmål om han synes det er positivt at det kommer en enda høyere Co2-avgift og prisene stiger svarer han:
Jeg liker ikke at prisene presse enda høyere av politikerne, folk må få tenke uten å bli presset.
Kristian Wilhelmsen
Wilhelmsen legger ved at ikke alle har muligheten til å bytte over til elbil eller kollektiv, og at det er ikke bra med press fra staten. Selv om det er bra for miljøet.