Vil hindre fraflytting fra Mortensrud
Økende fremvekst av fordommer og stadig mer fraflytting gjør at beboere på Mortensrud nå ønsker en oppgradering av nærsenteret Senter Syd.
Trude Wille flyttet til Mortensrud da hun ikke lenger orket fordommene knyttet til det å være oppvokst på vestkanten. I lys av hendelser som har skjedd på Mortensrud den siste tiden og medieomtalen over tid, opplever Wille at flere naboer nå har flyttet. For å hindre mer fraflytting ønsker Wille at nærsenteret skal oppgraderes.
– Senteret er forfallent og ikke særlig pent. Dersom vi kunne gitt senteret et løft og utnyttet den kulturelle verdien, ville dette vært en fin møteplass for de lokale, sier Wille.
Wille påpeker at senteret i nabobydelen, Lambertseter senter, har et helt annet tilbud og sortiment.
– Der har de kino, bibliotek, flotte butikker og mange kafeer. Vi må ofte dra dit for å få flere tilbud, sier Wille.
Wille syns dette er synd da de ansatte på senteret jobber hardt og yter god service.
– Vi må ta bilen over til bydel Nordstrand når tilbudet i vår egen bydel ikke strekker til, men det er ingen som reiser fra Nordstrand og over til Søndre Nordstrand, sier Wille.
Mange fordommer
I kjølvannet av flere saker som har skjedd i nærområdet, opplever Wille en rekke fordommer knyttet til valget om å bosette seg på Mortensrud.
– Folk sier at jeg må flytte, og at jeg ikke kan la barna mine gå på skole her, forteller Wille.
Noen har ifølge Wille allerede flyttet, men hun synes Mortensrud har mye å by på, og at det flerkulturelle lokalsamfunnet er en styrke.
– Dersom det flotte mangfoldet skal bestå av mennesker fra alle land og alle kanter av Oslo, så trenger vi bedre møteplasser. Møteplasser som folk ønsker å oppsøke og være en del av, sier Wille.
Bedre tilbud
Karima Ahidane jobber selv på Senter Syd. Ahidane syns det er synd at lokale må benytte seg av andre sentre istedenfor deres nærsenter. Nå ønsker hun et bedre tilbud på nærsenteret.
– Dersom vi kunne fått til en bedre miks av butikker, flere utearealer og en oppgradering av senteret, kunne det utgjort en stor forskjell, sier Ahidane.
Både Willie og Ahidane mener menneskene som besøker og jobber på senteret, har et unikt miljø. Problemet er bare at ikke tilbudet strekker til.
– Jeg syns det hadde vært fint hvis kunder i nærområdet fikk mulighet til å uttale seg om endringer til senterledelsen, sier Ahidane.
Leder av Senter Syd, Unni Frantzen, forteller hun stadig er i kontakt med kunder og beboere i nærområdet og at det er hyggelig folk engasjerer seg.
– Vi har absolutt et ønske om å gjøre litt mer ut av nærsenteret enn hva det er i dag, men det er for tidlig å si noe om omfang eller tidfeste dette. Vi er godt klar over at det er behov for det, sier Frantzen.