Improviserte frem sjøslag på Salt
– Det morsomme med impro er at du kan mime at du løfter vekter, men så ser det egentlig bare ut som at du må drite, sier Henrik Torsteinsen.
Konseptet heter Sjøslag. Det går ut på at det er to lag som møtes til slag. På hvert lag er det to rutinerte improvisatører og to nybegynnere. Gjennom showet får hvert lag forskjellige scener de skal improvisere seg gjennom. Ingenting er planlagt, til publikums store fornøyelse. Publikum kan også komme med innspill.
Blå Caps som startet konseptet i høst, jobber allerede nå med å utvide flere kvelder med improv på Salt.
– Jeg håper jo at det blir gøy, så håper jeg at publikum som ser på syns det er like gøy som oss som er på scenen, sier Henrik Torsteinsen.
Han studerer statsvitenskap, og prøver seg for første gang i Sjøslaget med publikum til stede tirsdag kveld.
Konseptet
Lagene utfordrer hverandre i beste scene. Hva scenen skal handle om bestemmes der og da. Når scenen er over er det publikum som bestemmer hvilket lag som utførte oppgaven best. På slutten blir det kåret en vinner, men hovedpoenget med kvelden er at det skal være gøy.
– Alt blir funnet på der og da, sier Martin Høgberget.
Høgberget er en av de som var med å starte Blå Caps tilbake i 2017 i Kongsvinger. Før de fikk et navn var de en gjeng som likte å drive med impro. Det resulterte med at noen av de startet Blå Caps. Etterhvert flyttet flere til Oslo for å studere, så ble det til at gruppa fortsatte her.
– Alle som er med i Blå Caps er profesjonelle scenekunst utøvere. Vi er flere skuespillere og pedagoger. Alle jobber med teater til vanlig, sier Høgberget.
Håper på studenter til workshop
Før sjøslaget starter holdes det workshop. Her kan nykommere få en smakebit på hvordan det er å improvisere. Når de føler seg klar, kan de være med i slaget under tittelen 'urutinert improvisatør'.
– Workshopen er gratis og et åpent tilbud for alle, sier Tara Solli.
Solli jobber som produsent og kordinator i Blå Caps. Nå har hun fått midler fra Neste Generasjon og hennes oppgave blir nå å videreutvikle improtilbudet på Salt.
– Tanken etterhvert er at vi skal etablere to workshoper. Den vi har nå er ment for nykommere, men vi ønsker å etablere en workshop for litt mer erfarne improvisatører også, sier Solli.
Fremover skal hun se på hvordan hun kan nå mer ut til studentene og se på hvordan hun kan gjøre improvisasjon gøy på flere måter.
– Noen tanker er impro-mesterskap og impro-kamper, sier Solli.
Slaget starter
Høgberget introduserer de to gruppene til publikum før han forklarer reglene. I løpet av kvelden skal de to lagene gjennom mange forskjellige scener, som utifra publikums reaksjoner, er veldig morsomme.
– Jeg vil ha verdens beste scene på et sted som starter på F, roper noen fra salen.
Noen foreslår Fetsund, men det ender opp med fengsel. Noen i publikum sier at brannalarmen går. Videre går dialogen at de blir stekt levende i fengsel og at det er hva som skjer når staten ikke prioriterer fengsler. Før en annen fange utbryter at det skulle han tenkt på før han svindlet staten for penger.
Fangene ender opp med å drepe vaktene, noe som var dumt, da de kom på at de bare hadde to dager igjen i fengsel.
Salt er flott og impro er gøy
To som kom for å se showet i kveld er Martin Ask Eriksen og Astrid Mogstad.
– Jeg så etter en fin ting vi kunne finne på i kveld. Så tenkte jeg at Salt er flott og impro er gøy. Så da ble det å dra hit, sier Eriksen.
– Det jeg syntes var morsomt er at publikum kan bidra litt. At de spør publikum om ting. Som for eksempel menneske versus natur scenen. Den fikk jo jeg komme med, sier Mogstad.
Vanskelig å si hva som var best
– Jeg syns det er vanskelig å si hva som var best. Det skjedde noe nytt hele tiden, sier Mogstad.
– Men det var bra greier. Så vidt jeg skjønte så var mange av de ganske ferske idag. Så det overrasket veldig, avslutter Eiriksen.
Høgberget sier også det er vanskelig å si hva han likte best med forestillingen, men fortsetter:
– Man lever litt i øyeblikket under disse forestillingene. Alt skjer jo der og da. Jeg syns det er veldig gøy når en scene plutselig snur. Det handler først om en ting, så kommer publikum med et innspill som gjør at det handler om noe helt annet, sier Høgberget.