Koppen som skal bekjempe ensomhet
Skravlekoppen skal gjøre det lettere for fremmede å ta en prat. Denne helgen ble de plassert ut i alle Espresso House sine kaféer i Norge.
Etter halvannet år med en meters avstand, er Skravlekoppen endelig satt ut i utvalgte kaféer. Nå er prosjektet tilbake for fullt med en ny vinterkampanje.
– Det startet med vårt engasjement og en kopp, også har det egentlig bare blitt det folk har lagd det til, forteller Leirvik.
Ingrid Remvik Leirvik og Venke Knutson startet Skravlekoppen november 2018. Prosjektet er underlagt deres ideelle foretak Mappeløs. Her er fokuset på at barn og unge skal få en ny start uten at "mappen" deres blir lest. Nå setter de ensomhet i fokus.
– Vi ble engasjert i ensomhet, hvor vanvittig stort det er. Så kom vi opp med en kopp, tenkte at slik kan man vi i hvert fall gi et signal om at man er åpen for å snakke, forteller Knutson.
De to gründerne understreker at dette ikke må bli sett på som en ensomhetskopp.
– Fokuset er mer at det skal tilrettelegges slik at det er lett å treffes, forteller Leirvik. Hun fortsetter med å fortelle at det ikke er så viktig om det er akkurat du som er ensom eller ikke, men at man skaper et miljø hvor man snakker med hverandre.
Selv om pandemien satte en bremse på arbeidet, har prosjektet utviklet seg mye siden oppstart. Nå har over 300 kaféer tatt inn koppene. Skravlekopp har blitt til skravlebord, skravletur og nå kommer det en helt ny kampanje for vinterstiden.
Sammen i Desember
15. november starter deres nye kampanje "Sammen i Desember". Først på agendaen er kaffe og prat utenfor Stortinget. Her skal de prøve å få folk til å støtte bevegelsen, enten det er å henge opp plakaten deres, eller ta inn koppene deres i sin kafé.
– Dette er en kampanje alle kan bli med på og alle kan velge til hvilket nivå de skal engasjere seg, forteller Knutson.
Kampanjen baserer seg på plakaten sine tre punkter:
1. Se opp, 2. Gi et smil, 3. Slå av en prat.
Frem til jul skal de reise rundt på ulike arrangement og spre budskapet om å løfte blikket. I tillegg til dette skal de selge en desemberkalender. Her kommer det nye småklipp hver dag fra deres eget studio.
– Vi skal få med oss fine gjester i studio, med gøye videosnutter, smiler Knutson.
Hva som gjemmer seg bak hver luke gjenstår å se.
Samarbeid med Espresso House
Fredag 5. november ble koppene satt frem for første gang i alle Espresso House kaféene i Norge.
Cathrine Skeie Ørbeck-Nilssen, markeds- og kommunikasjonsansvarlig hos Espresso House Norge, forteller at hun gleder seg til den kommende tiden.
– Vi skal ha fokus på ensomhet fremover og da var Skravlekopp en naturlig samarbeidspartner, sier hun.
Bestiller du kaffe hos Espresso House i en skravlekopp i november og desember donerer du 1 krone til organisasjonen.
– Formålet er å snakke om det, og i tillegg kunne bidra med litt penger, forteller Ørbeck-Nilssen.
Hun fortsetter med å si at hun foreløpig ikke hørt noe om hvor mye koppene har blitt tatt i bruk, men at det blir veldig spennende å se fremover. Hun håper arrangementene vil gjøre at flere får kjennskap til koppen.
– Det skal være flere ulike arrangement, blant annet et hvor vi skal samles og strikke på en av kaféene våre, forteller hun.
Flere samarbeid i vente
For å fortsette driften fremover er Skravlekopp avhengige av ulike bidrag.
– Vi er avhengig av samarbeidspartnere for å holde folkebevegelsen i gang, forteller Knutson.
Utenom Espresso House er de godt i gang med å utvikle flere samarbeid. Onsdag 10. november starter de et samarbeid med Universitetet i Agder. Her skal de starte noe som kalles for "Skravlemåned".
– Da skal vi sette fokus på akkurat det samme: se opp, gi et smil, ta en prat. Om ikke du trenger det, er det noen andre som trenger det, avslutter Knutson.