Oslo Musikklærerforening bød på japansk kulturaften
Torsdag 25. november spilte Oslo Musikklærerforening klassisk musikk fra Japan.
Arrangør og cellist, Anton Dymkov, ønsket publikum velkommen til en kveld fylt med både klassisk musikk fra Japan, og japanskinspirert musikk. Med seg hadde han Olena Androsuk på vokal, Linn Annett Ernø på fløyte og Andreas Løken Taklo på klaver.
Hvorfor akkurat japansk tema?
– Mitt første møte med japansk musikk var for 25 år siden. Jeg hadde ingen anelse hva japansk musikk var, men det traff hjertet mitt, så jeg ville utforske mer. Jeg var også veldig glad i opera, så hørte jeg på alle de japanske operaene, blant annet Madame Butterfly, sier Anton Dymkov.
Hva er forskjellen på klassisk musikk fra Japan og andre kulturer?
– Det er et ganske spesielt tonespråk. De har to instrumenter som er ganske spesielle. De har en slags harpe med opp til 80 strenger, og en spesiell fløyte. Det er også alltid fuglekvitring. De har en spesiell kjærlighet til våren, havet og blomster, og det kan man høre veldig godt gjennom musikken, sier han.
Andreas Løken Taklo, som spilte klaver, hadde også innspill på hva som er annerledes med japansk musikk.
– Det er andre typer skalaer som de bruker litt mer i Japan og Kina, spesielt pentatone skalaer.
Hvordan er det tekniske?
– Akkurat i de stykkene her, så er det litt mer klang. Det handler om å finne roen i stykkene, og finne det som er mellomnotene, som har vært litt vanskelig synes jeg.
Hvordan har det vært å øve under korona?
– Det har vært masse egenøving fordi vi ikke har kunnet møtes. Det har vært litt kjedelig, men også gøy fordi jeg har kunnet spille solo og hatt tid til å fordype meg i det jeg har hatt lyst til å spille.
Skuffet over oppmøtet
– Det har vært et ganske blandet oppmøte. Rekorden var 35 på klassisk jazz, men i dag var en av de dårligste oppmøtene. Det er ikke så rart med tanke på at det er torsdag, og i tillegg så konkurrerer vi med julebordsesongen, sier Anton Dymkov.