Støtten kan øke for fullføring av videregående opplæring
I forslaget til statsbudsjett for 2022 økes støtten til å hjelpe folk fullføre videregående opplæring til 800 millioner. Likevel viser ferske tall at færre faller fra i dag.
– En årsak til frafall kan være at mange unge sliter med angst og stress, sier Minken. Foto: Selma Skjømming
Ferske tall viser at omtrentlig tre prosent faller fra i videregående opplæring hvert år og en av fem de siste fem årene klarer ike fullføre innenfor tidsrammen man har krav på videregående opplæring.
– Videregående opplæring er nøkkelen til å få en jobb og klare seg i samfunnet når du blir eldre, sier Mikkel Minken fra Utdanningsforbundet.
De siste to skoleårene, 2019-20 og 2020-21, har det vært det likt antall elever som har sluttet uten å fullføre videregående opplæring. Selv om dagens tall er lavere enn noen gang har vært, ønskes det 800 millioner til å hjelpe personer med å fullføre videregående opplæring.
– I dag har kontaktlærere ansvar for veldig mange elever og liten avsatt tid til å være kontaktlærer. Vi i Utdanningsforbundet mener den tidsressursen må opp, sier Minken.
Minken sier at det må brukes mer penger på mindre elever per klasse sånn at hver enkelt elev får mer hjelp og oppfølging av kontaktlærere.
Mindre frafall på studieforberedende
– Oslo har en høyere prosent andel enn gjennomsnittet i landet på studieforberedende og fra fallet fra studieforberedende er statistisk sett lavere, sier Minken.
Det høyeste frafallet i den videregående opplæringen skjer på yrkesfaglige studieretninger. Oslo har generelt mindre yrkesfalig tilbud til elever og det kan være en grunn til at Osloskolene statistisksett har mindre frafall.
– En av forklaringene kan være at enkelte steder er det mulig å ikke fullføre videregående og fortsatt få seg jobb. I Oslo er det ikke like mulig, legger Minken til.
Blant de beste på fullføring
Ved Blindern videregående skole er tallene for frafall svært lave, og er blant de skolene med minst frafall i Oslo.
Rektor Hege Haugland forteller at Osloskolene har de siste fem til ti årene hatt et sterkt oppdrag for å jobbe med å fullføre og bestå.
– Her har vi spesifikke rådgivere og trinnledere til hvert trinn som følger dem alle tre årene. Da blir det godt kjent med de 200 elevene på et trinn, forteller Haugland.
Sosiale tiltak
De har også andre sosiale tiltak som blant annet fotball og FIFA turneringer arrangert av miljøarbeidere, yoga en midttime i uka, jentecafe og guttecafe.
– Det handler om å skape trivsel på skolen og gjøre skolen til en trygg arena, sier Hege Tengesdal, studieleder ved Blindern Videregående skole.