Tar bærekraft på alvor
Førjulstida er Postens travleste tid i løpet av året. I høst bestilte de over 400 nye elektriske kjøretøy, i håp om å levere folkets julepresanger på en mer bærekraftig måte.
På Postens HUB på Aker Brygge møter vi pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen. Han kan fortelle at han begynte å jobbe i Posten fordi han ønsket å jobbe i et selskap som tok bærekraft på alvor.
– Posten jobber målbevisst for å bli grønnere. Vi har investert veldig mye i fossilfrie kjøretøy og stadig mer av hele verdikjeden blir grønn, sier han.
Han håper at dette tiltaket i Oslo kan inspirere aktører i andre byer til å gjøre det samme.
Nosad Moradi jobber med å sortere og levere pakker for Posten. Han opplever at flere er mer bevisst på hvem de bestiller tjenester fra, og om de tenker bærekraftig.
– Jeg var på Tjuvholmen, og en kunde spurte meg om jeg kjørte elbil. Da svarte jeg: "så klart jeg kjører elbil!", sier han.
Spesielt i førjulstida har Posten ekstra mye å gjøre. Bare fra HUBen på Aker Brygge leveres det 20 000 til 30 000 pakker hver dag.
– Det er hektisk, veldig hektisk. Derfor er det viktig på et senter som dette å ha god oversikt over alt sammen. De som jobber her er godt trent til å jobbe i høyt tempo med veldig mye pakker, forklarer Pettersen.
Pettersen forteller at alle må bidra før jul. Han har selv vært med å sortere pakker, til tross for at han til vanlig jobber på hovedkontoret.
– Når det er jul så må alle som jobber på hovedkontoret ut og jobbe i driften. Så forrige fredag så var jeg ute og sorterte pakker på pakkesentralen vår. Da var også konsernsjefen der, så alle sammen skal hjelpe til, forteller han.
HUBen på Aker Brygge distribuerer pakker til hjem innenfor ring to, og alle kjøretøyene som kjører fra huben er elektriske. Dette er Pettersen begeistret for.
– Det at posten kan bidra til å gjøre en forskjell gir min jobb litt ekstra mening, sier han.