Fylla har ikke skylda – unges alkoholforbruk har stupt
Da landet stengte ned var unge de siste til å stille seg i kø for å kjøpe alkohol, det viser ny undersøkelse.
Færre unge mellom 16-24 har drukket alkohol ukentlig det siste året, det viser en ny undersøkelse fra SSB. De har sett på alkoholforbruket fra mars 2020 til mars 2021. På tross av at Vinmonopolets salgstall har vært rekordhøye gjennom pandemien, har ikke unges alkoholforbruk fulgt salgstrenden.
De to studievenninnene Malin Navestad (23) og Karianne Mjølsnes (24) opplevede selv at alkoholforbruket gikk noe ned det siste året. De mener at koronarestriksjonene har hatt stor påvirkning på alkoholvanene.
– Når det var på det strengeste under lockdown gikk nok alkoholforbruket ned. Man gikk mindre ut på byen og hadde flere kvelder hjemme med venner, sier Mjølsnes.
Venninnene opplevede at mangelen på sosiale sammenkomster gjorde at alkoholforbruket deres gikk ned. De tror nedstenging av utestedene i Oslo har hatt mye å si for endringen i unges alkoholforbruk, men tror forbruket kommer til å bli som før nå som byen har åpnet opp igjen.
– Nå som ting åpner så vil man jo ut når sjansen byr seg. Da blir det ofte et par ganger i løpet av uka, sier Navestad.
Klare sammenhenger
At sosiale sammenkomster og alkohol henger sammen, er ikke nytt for SIO Helse-psykolog Lene Sogn Hansen. Hun opplever at pandemiens restriksjoner har bidratt til å senke unges alkoholforbruk, i tillegg er hun bekymret for om alkoholforbruk og sosiale settinger er for tett knyttet sammen.
– Man kan også undre seg om alkoholforbruk er litt for tett knyttet til det å være sosial. Vi får en del henvendelser fra folk som opplever press knyttet til alkohol og sosiale sammenhenger, forklarer Hansen
Ved SIO Helse får de en del henvendelser knyttet til drikkepress, men de har ikke opplevd en videre økning i henvendelser knyttet til alkohol etter pandemien, forklarer Hansen. Hun opplever heller at flere studenter synes det er vanskelig å komme i gang igjen etter pandemien.
– En kollega av meg som beskrev det som at de er «kalde i trøya» og ute av sosial trening, sier Hansen.
Psykologen opplever at flere studenter synes det er utfordrende med store folkemengder, sosiale sammenkomster og å gå tilbake til en normal hverdag.
Nedgang i salgstall
At befolkningen nå bruker mer penger på serveringssteder stemmer godt overens med Vinmonopolets forventninger. De har hatt en gradvis salgsnedgang etter sommeren, forklarer kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet Halvor Bing Lorentzen.
– Nå har grensene og serveringsstedene åpnet. Så da regnet vi med en nedgang i salg. Vi regner med at salget kommer til å senke seg til et normalt nivå. Hvor lang tid det tar er vanskelig å si, sier Lorentzen.
Han presiserer at Vinmonopolet ikke har oversikt over hvilke aldersgrupper de selger alkohol til.