Norges første politiske nettavis: Dette mener medieekspertene må til for at den nye avisa skal lykkes
Medieekspertene er spente på om den nye politiske nisjesatsingen vil kunne hevde seg opp mot den tradisjonelle journalistikken.
Tirsdag gikk danskeide Altinget ut med nyheten om at de lanserer Norges første rendyrkede politiske nettavis, og at de planlegger å opprette i alt fem politiske nisjemedier på norsk.
Etter planen skal lanseringen skje i løpet av andre halvdel av 2022, og hovedkvarteret – som blir like ved Stortinget i Oslo – får 15 ansatte ved oppstarten.
Ketil Raknes, lektor på Høyskolen i Kristiania, har politikk som ett av hans ekspertområder. Han tror nysatsingen kan lykkes dersom kvaliteten på det som publiseres blir godt nok, og at leserne føler at de får noe de ikke får i andre aviser.
– Konkurransen fra den tradisjonelle journalistikken er knallhard, men man kjenner jo til nisjeaviser som Medier 24, E24 og Politico Europe som gjør det bra, så det er absolutt mulig, tror han.
Fokuserer mindre på politisk spill og konflikter
Alltinget startet opp i Danmark og har ifølge NTB etter hvert blitt et etablert mediehus i Norden med 27 nisjemedier i Danmark og 10 i Sverige. Mediehuset uttaler offentlig at de forsøker å drive politisk journalistikk som går i dybden på ulike politiske fagområder, med mindre fokus på spill og personkonflikter. Spesielt det siste mener Raknes er en prisverdig innstilling.
– Medieforskernes kritikk innenfor politisk journalistikk har i lang tid gått på nettopp dette, at det er for mye fokus på spill og konflikter, så at de velger å gå litt motstrøms synes jeg er tøft, sier han.
Raknes tør likevel ikke å spå om nysatsingen blir en suksess eller ikke, noe som kommer av én grunn.
– Når man skal drive en avis som ønsker å gå i dybden politisk, kreves det journalister av en spesiell type kompetanse – en kompetanse som gjerne overgår andre redaksjoner. Man må kunne kjenne godt til saksgangen i Stortinget, departementene og så videre. I tillegg skal man kunne formidle stoffet på en pedagogisk og enkel måte til leserne. Jeg tviler på at de har fått tak i 15 så dyktige journalister – jeg vil gjerne se de navnene i så fall.
– Ambisiøst
En annen medieekspert, Gunnar Bodahl-Johansen, synes også prosjektet høres spennende ut.
– Uten at jeg kjenner konseptet veldig godt, høres det ut som et ambisiøst prosjekt. Det er bra at man utfordrer de dominerende avisene på markedet, synes han.
Han skjønner imidlertid ikke hvordan mediehuset skal kunne dekke politikk uten å skrive om det politiske spillet og personkonflikter.
– Politikken er et spill, og politikere konkurrerer mot hverandre om oppmerksomhet. Noen ganger overdriver journalistene denne delen – slik at det overskygger selve saken – men man kommer ikke utenom at politikk inneholder konflikt og konkurranse, mener han.
Heller ikke han tør å spå i hvilken grad nysatsingen vil lykkes, men han synes prosjektet er interessant.
– Alt som bidrar til mediemangfold er bra, for det styrker demokratiet. Det blir interessant å følge, fastslår han.