Klær – den nye plasten
Klesproduksjonen har mer enn doblet seg de siste 15 årene. Forbruket er ikke bærekraftig og klær er en klimaversting, sier miljøorganisasjonene.
Onsdag 30. mars la EU frem sin nye tekstilstrategi. Torsdag 31. mars inviterte hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, Virke, til åpent frokostseminar på Kulturhuset i Oslo. I seminaret "Tekstil og bærekraft" ønsket de å gå i dybden på spørsmål om klær, klima og bærekraft.
– Hele bredden må være med i satsningen, sier administrerende direktør for Virke, Ivar Horneland Kristensen.
– Hvem har egentlig størst ansvar; forbrukere, klesbransjen eller politikerne? Hva hjelper det å vedta strengere regler i Norge og EU, om forbrukerne fortsetter å handle klær på nett fra Kina? Hvem har egentlig størst ansvar; forbrukere, klesbransjen eller politikerne? Spør han, og legger til:
– Det gjelder også kunnskapsmiljøet. Økonomiske insentiver er viktige for omlegging. Det er viktig å trekke frem at vi trenger sunne gode bedrifter som klarer omstillingen.
Mange fagfolk fra bransjen til stede
Foredragssalen med det passende navnet "Laboratoriet" var nærmest fullt. Nesten 100 personer, de fleste med bransjetilknytning, hadde møtt opp for å få med seg foredrag og debatt.
Blandt dem var kollegene Solveig N. Svensen, Anne Line Smeby og Merete Bringedal fra klesprodusenten Tufte Wear.
– Fabrikken vår ligger i Kina. Åpenhetsloven er viktig for oss, sa de. Nå kom det nye direktivet i går, og vi er spente på hva det kan bety for bransjen.
Sirkulærøkonomi
Benedicte Brinchmann Eie var ordstyrer under seminaret.
– Vi har fått blandet respons på dette med om klær er den nye plasten, fortalte hun. Men, når vi ser på hvordan forsendingene ser ut når de ankommer Norge, så er de pakket inn i plast! Mange andre bransjer har gjort mye for å minske plastemballasje. Det er jo et sted å begynne, sier Eie.
– Vi må satse enda mer på sirkulærøkonomi, fortsatte Kristensen. Det inkluderer målet om å bruke gode kvaliteter i produktene, slik at de varer lenger, og at de kan resirkuleres.
Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke redegjorde om status for klesbransjen i Norge i dag, og Kirsti Gjerstad, forbrukerpolitisk rådgiver i Forbrukerrådet, gikk inn på forbrukerperspektivet og hvordan man kan sikre miljø og helsevennlige tekstiler til norske forbrukere i en global konkurranse.
Opp med hendene
Før Gjerstad kom på scenen ba ordstyrer Benedicte Brinchmann Eie om en håndsopprekning fra salen.
– Hvor mange av dere ser spesielt etter merking på klærne dere kjøper om de er produsert miljøvennlig? spurte hun. En skog av hender strakk seg i været. – Oi! Her er vi på rett plass!
Debatt mellom viktige aktører
Kristensen og Virke stilte innledningsvis spørsmålet: Hvem har størst ansvar - forbrukere, klesbransjen eller politikerne?
– Bransjen vet den har et problem, de anerkjenner det, og de vil gjerne gjøre noe med det, sier han.
Debatten om klær, klima og bærekraft, sto mellom Linda Monsen Merkesdal (Ap) og Mathilde Tybring Gjedde fra Stortingets energi- og miljøkomitè. I tillegg til Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, Kiti Gjerstad, forbrukerpolitisk rådgiver i Forbrukerrådet og Tord Dale, leder for bærekraft i Virke.
De var enige i retningen EU-direktivet gikk, med større vekt på kvalitet, design og bærekraftig produksjon. Samtidig var de åpne på at vi forholder oss til et globalt marked. EU har bestemt at om bare tre år, må Norge ha et eget system for separat innsamling av tekstilsøppel. I følge NRK er vi langt unna dette i dag, noe som også gjelder det de fleste andre land i Europa.
Debattpanelet er enige om at forslagene fra EU om større sirkulær økonomi og bedre kvalitet er velkomment, men komplisert.
Ordstyrer Eie tar ordet og henvender seg til salen igjen.
– Har dere trua! spør hun. – hendene opp for dem som har det!
En skog av hender kom i været også her.