Skal gjøre det lettere for studenter å booke time hos SiO helse
Mange studenter synes bookingløsningen til SiO helse er vanskelig å bruke. Nå er studentsamskipnaden i dialog med Helsenorge for å løse problemet.
– Jeg er redd for at enkelte studenter heller benytter seg av andre helsetilbud, sier Amalie Olsen, student ved OsloMet.
Hun er en av flere studenter som har opplevd at prosessen med å booke time hos SiO Helse har vært komplisert.
– Det løste seg da jeg ringte SiO, men jeg opplevde ikke at informasjonen eller timebestillingstjenesten på hjemmesidene var mye til hjelp.
Helsetilbud for studentene
SiO helse er et helsetilbud for studenter, og kan blant annet tilby time hos lege, tannlege, psykolog og rådgiver. For enkelte undersøkelser og prosedyrer tilbyr helsetjenesten drop-in, men de fleste timer bestilles gjennom deres digitale bookingtjeneste.
– Vi opplever at studentene som regel gir helsetjenesten gode tilbakemeldinger, men vi får også tilbakemelding på det vi må forbedre oss på. Vi har vært kjent med at bookingløsningen har potensial for forbedring, sier Fam Karine Heer Aas, kommunikasjonsrådgiver i SiO.
Jobber for forbedring
I likhet med de fleste andre helsekontorer og deler av den offentlige helsetjenesten, driftes SiO helses bookingtjeneste av Helsenorge. Helsenorge lager nasjonale løsninger for hele Norge, og driftes av Direktoratet for E-helse. Nå er studentsamskipnaden i dialog med Helsenorge for å forbedre bookingtjenesten.
– Vi jobber med flere forslag, blant annet etter tilbakemelding fra studentene som handler om deres behov. Samtidig er det viktig å presisere at beslutningen til slutt ligger hos Helsenorge, og ikke hos SiO.
Anders Holm, paramedisinstudent ved OsloMet, er glad for at studentsamskipnaden tar studentenes tilbakemeldinger på alvor.
– Jeg har selv opplevd prosessen med timebooking som kronglete, så jeg er veldig glad for at SiO er i dialog med Helsenorge. Det betyr at de ønsker det beste for oss studenter.
Holm håper at SiO og Helsenorge får til en løsning som gjør helsetilbudet mer tilgjengelig for studenter.
– Helsetilbudet vi får gjennom SiO er veldig godt og viktig for oss. Det er synd hvis problemer med bookingtjenesten skal ødelegge for det.
Glad for tilbakemeldinger
Fam Karine Heer Aas forteller at SiO hele tiden lytter til studentene, og er oppmerksomme deres tilbakemeldinger.
– Ved videokonsultasjoner får studentene muligheten til å skåre på tilfredsheten og skrive tilbakemeldinger til oss i fritekst. Vi gjennomfører også en årlig kundetilfredshetsundersøkelse blant studentene, som også gir oss innsikt i studentenes mening om helsetjenesten. Tilbakemeldingene vi får fra studentene er veldig viktig for oss.