Kjøleskapstrend tar av i Norge
TikTok trenden med å organisere hjemmet har nå fått et nytt hovedområde; kjøleskapet. Kjersti Bjørnstad Fossesletten har kastet seg på trenden, og publiserer videoer fra eget kjøleskap.
Den nye kjøleskapstrenden som florerer på sosiale medier, som Instagram og Tiktok, går ut på å organisere kjøleskapet og kjøkkenskuffer. Med hjelp fra gjennomsiktige plastbeholdere, snurrebrett og merkelapper forsøker flere titalls norske Tiktok-brukere å skape et estetisk og inspirerende kjøkken.
Kjersti Bjørnstad Fossesletten var blant de første i Norge som kastet seg på trenden med å organisere hjemmet, inspirert av britiske og amerikanske TikTok-kontoer. Hun forteller at hun først ble introdusert for "#cleantok" under corona.
#Cleantok
- Cleantok er en populær emneknagg på Tiktok.
- Under emnekaggen finnes tusenvis av videoer av personer som vasker egne, eller andres hjem.
- I tillegg publiseres videoer med vasketips og tips til vaskeprodukter.
- Ifølge appen har den 52,8 milliarder visninger.
– Da fikk vi tid til å vaske, rydde og organisere. Det begynte med å få alt på badet inn i bokser med merkelapper, men når man først har begynt å se på sånne videoer på TikTok, så kommer det jo bare flere og flere. Da forplanta det seg til mange andre rom i huset også.
Mindre svinn
Matvett.no har skrevet en egen artikkel om matsvinn i Norge. I artikkelen skriver de at:
"Norske husholdninger kaster over 200 000 tonn mat i året og den vanligste årsaken er at vi glemmer den i kjøleskapet eller andre steder."
Utover det estetiske, forteller Fossesletten at den nye kjøleskapsorganiseringen også har redusert mengden mat som kastes i husholdningen.
– Vi har blitt mer bevisst på å bruke opp det vi har før vi kjøper nytt, fordi du ser det og det er så lett tilgjengelig. Vi har en egen kurv til rester som vi ser oppi, og ser om vi kan lage noe ut av, istedenfor å kjøpe nytt og så kaste rester.
Fossesletten forteller at de gjerne har en fast dag i uka hvor de bruker opp restematen, for å holde bedre oversikt, og for å kaste mindre av maten de allerede har.
– For vår del tror jeg det har bidratt til at vi bruker mindre penger på mat, forteller hun.
Matsentralen fornøyd
Daglig leder for Matsentralen i Oslo, Cristiano Aubert, forteller at en slik trend kan ha en positiv effekt.
– I rike land så er det lett å spise det man orker, og så kaste resten, forteller Aubert.
Han forklarer at dette påvirker matproduksjonen. Det gjør at andre land må produsere mer mat, og gi det fra seg for å få inntekt. På den måten blir det en skjev matfordeling, som sørger for at noen får mye mat og andre får mindre enn de trenger.
– Et sakte skifte i dette, hvor vi som forbrukere kjøper mindre mat, fordi vi kaster mindre mat, vil påvirke dette, forklarer Aubert.
Videre forteller han at denne påvirkningen på matproduksjonen på lengre sikt kan føre til bedre internasjonal fordeling av mat.
Utfordrende, men positivt
Fossesletten anbefaler et organisert kjøleskap, men understreker at det kan være utfordrende å opprettholde.
– Det viktigste er at man klarer å ha et system på det, hvis ikke blir det bare at man kjøper inn mat, stapper det i bokser i kjøleskapet og ikke gjør noe mer med det. Man må jo holde det vedlike og bruke systemet, forklarer Fossesletten.
Fossesletten understreker også at det ikke er nødvendig å kjøpe dyre, nye bokser for å organisere kjøleskapet. Hun anbefaler å gjenbruke embalasje fra feks. frukt og is.
– Selv om det ser penere ut med gjennomsiktige bokser fra Clas Ohlson, så er det veldig få som åpner opp kjøleskapet til andre. Så lenge du finner et system som funker for deg og din familie, kan du bruke hva som helst av kurver og bokser.