Økende trend med brukte kostymer
I 2019 brukte nordmenn 1,2 milliarder kroner på Halloween - ifølge en artikkel i NRK. I 2016 kom appen Tise, og gjenbruk av kostymer har siden blitt mer tilgjengelig og trendy.
– Jeg fikk 15 henvendelser på 3 dager, før jeg markerte det som solgt for å unngå å få flere, sier Tise-selgeren Jenny Natasha Antonsen (21).
Voksne tar over Halloween
Halloween feires hvert år på kvelden, 31. oktober. Barn kler seg i skumle kostymer og roper forventningesfult "knask eller knep" til naboene. Ulike knep blir tatt i bruk dersom barna ikke mottar noe godteri. Nå virker det som at de voksne ikke frykter "knep" lenger. Ifølge en artikkel fra NRK fra 2019 brukte nordmenn 1,2 milliarder kroner på Halloween, og de voksne handlet mest til seg selv.
Butikksjefen hos Nille på Magasiner i Drammen, Paeman M. Amin, forteller i saken til NRK at han opplever at flere voksne enn barn handle inn til Halloween.
– Jeg tror de bruker barna som en unnskyldning for å handle til seg selv, ler Amin.
"Bruk og kast"-modell
Et etisk problem bak et så stort kjøp av kostymer, er bærekraftigheten rundt det. Flere vil gjerne kle seg ut som noe nytt det neste året igjen, og dermed blir kostymer et engangsbruk. En bedrift som har en annen forretningsmodell, er Tise.
"På Tise hjelper vi mennesker å #gjenbruke ved å gjøre second hand morsommere og mer inspirerende (...)", står det på nettsiden til Tise.
Tise sin app ligner på hvilken som helst vanlige nettbutikk. Den eneste forskjellen er at selgeren er en privatperson som selger sine egne, gjerne brukte, klær.
– Vi opplever stor etterspørsel etter brukte kostymer. Halloween er faktisk det mest populære søkeordet den siste uken, så det er tydelig at mange er på jakt etter et bærekraftig og økonomisk alternativ til årets utkledningsfester, skriver Sigrun Stenseth, markedsføringssjefen for Tise.
Det er ikke bare etterspørselen til kostymer som har økt. Stenseth forteller videre at de også merker en økt trend om å selge kostymene de selv er ferdige med å bruke.
– Antall kostymer lagt ut for salg den siste måneden har økt med 56% fra samme periode i fjor, fortsetter Stenseth.
Rekord av likerklikk
Ei som har fått god nytte av Tise er Jenny Natasha Antonsen (21). Hun er fra Oslo, og la ut et kostyme av Dr. Doofenshmirtz og nebbdyret Perry. Kostymet av den onde vitenskapsmannen er helt hjemmelaget.
– Jeg fikk utrolig mange meldinger og likerlikk. Det meste jeg har fått på Tise noensinne, sier Antonsen.
Hun havnet på Tise sin liste for kostymer. Dette tror hun er grunnen til den store etterspørselen på Tisen. Hun fikk 15 henvendelser på 3 dager, før hun markerte den som solgt, rett og slett for å unngå å få flere.
For Antonsen er det ikke bare kostymer hun bruker Tise til. Hun er ellers ganske opptatt av å handle brukt, og har derfor vært en aktiv "tiser" siden juni 2017.
– Jeg handler rundt 90% brukt når det kommer til klær, sko og vesker, fortsetter hun.
Svakhet med gjenbruksappen
En annen som også hadde planer om å handle kostyme brukt i år, er Birthe Bjervig (23). Hun skulle kjøpe et kostyme til oktoberfest, men måtte plutselig svinge seg rundt for å få lånt et kostyme isteden. Hun ser en svakhet ved modellen.
– Jeg kom i kontakt med en jente som skulle selge et oktoberfestkostyme til en relativt grei pris. Det var mye frem og tilbake, og selv om vi hadde avtalt henting og pris for kjøp, endret hun det til at jeg måtte leie istedet, sier Bjervig.
Dagen før festen skulle Bjervig hente kostymet, men selgeren sluttet plutselig å svare.
– Hun endte opp med å kansellere salget og jeg satt igjen uten kostyme.
Problemet ble løst ved at Bjervig måtte låne et kostyme av en venninne, men kostymet var for stort. Hun ser en svakhet ved Tise, nettopp ved at det er uforutsigbart.