Gode tall for reiselivsituasjonen i Oslo. –Bærer preg av høstferie
Situasjonen for reiseliv ser lys ut for Oslo. For tiden har det vært meldt en oppgang i antall bookinger. En framvekst av Oslos kulturscene og pandemiens nedstigning kan være noen av faktorene til at Oslo kan forvente gode besøkstall for høstsesongen.
Oppdatert: Situasjonsanalysen ble igjen oppdatert 13. oktober, og NHO Reiselivs oppdaterte situasjonsanalyse for norsk reiseliv viser ikke lenger resultatene fra september. Kilden ble hentet fra nettstedet før denne dagen. På denne nettsiden til NHO reiseliv refereres det til statistikken fra september. Undersøkelsen ble gjennomført 6.-13. september, av 538 medlemmer av NHO Reiseliv.
NHO reiselivs situasjonsanalyse og medlemsundersøkelse for norsk reiseliv for september spådde en tøff høst for landet.
For mange reiselivsbedrifrer ble det meldt et lavere bookingnivå for høsten, sammenliknet med samme tid i 2019.
Derimot ser det lysere ut for Oslo. Byen har noen av Norges beste resultater for reiseliv og turisme denne perioden. 4 av 10 i Oslo melder ifølge NHO reiseliv, om flere bookinger enn normalt.
Lagt merke til en oppgang
Midlertidig direktør ved Radisson Blu Scandinavia Hotel, Torbjørn Bodin (70) kjenner seg igjen i NHO reiseliv sine tall. Han har sett en vesentlig oppgang i antall bookinger og besøkende.
En stor andel av hotellets besøkende booker i forbindelse med jobb og konferanser. Men også en vesentlig andel er turister, eller private reisende, forteller han.
Oslo som merkevare
Reiselivselskapet VisitOSLO jobber for å bygge Oslo som merkevare. På VisitOSLO.com. omtaler de seg om en "offisiell turist- og reiseguide" for hovedstaden.
Christian Lunde er administrerende direktør.
– VisitOSLO er et non-profit aksjeselskap, eid 100 prosent av besøksnæringen i Oslo. En av våre primæroppgaver er å bygge merkevaren Oslo i utlandet, forteller Lunde.
Videre forteller han at de bygger merkedsvaren sin blant annet gjennom sosiale medier og via nettsiden deres.
Sesongrelatert markedsføring
VisitOSLO sitt oppslag om tips til gode høstopplevelser i Oslo handler om hva Oslo har å by på nå i høst. Chistian Lunde forteller om mye liv i byen for tiden.
Høsten bærer også preg.
– På hvilken måte er det sammenheng mellom sesong og destinasjon?
– Vi prøver så godt vi kan å ha sesongrelaterte oppslag, og å være oppdatert på hva som er populært. Det er jo høst nå, og det bærer preg av høstferie fra flere deler av landet, sier han.
Kulturlivets framvekst
Videre nevner den administrerende direktøren at det er viktig for selskapet å formidle til de besøkende hva man kan oppleve i byen. Han trekker frem Oslos kunst- og kulturscene, som han forteller har hatt en betydelig framvekst i det siste.
– Munch-museet har blant annet hatt meget gode besøkstall, opplyser Lunde.
VisitOSLO som turist- og reiseguide har mange oppslag om arrangementer, aktiviterer og attraksjoner. Blant annet markedsfører de det voksende kulturlivet med en arrangementskalender, med all kommende underholdning fra kulturscenen.
Pandemien satte turistbrems
Christian Lunde forteller at de besøkende er veldig viktig for byen.
– Oslo er en hovedstad som er avhengig av å få besøk, på grunn av økt verdiskapning. Dette har vært spesielt krevende i pandemien, svarer han.
Lunde er ikke den eneste som kommenterer på koronavirusets innvirkning på bransjen.
I likhet med Lunde nevner også Torbjørn Bodin pandemien som en viktig faktor til bookingveksten deres kontra de siste årene.
– Vi ser en stor økning, i forhold til pandemien. Til og med bedre enn 2019, før pandemiens start, sier han.
At bookingtallene har økt fra 2019, ser vi også hos NHO reiselivs undersøkelse. Bodin tilføyer at pandemien har satt spor hos folk, og kan ha vært med på å gi et økt behov for samvær hos flere.
– Høsten er generelt stor for bookinger, men behovet for å møtes sitter nok i hos mange etter pandemien, sier han.