Ruter sin løsning på høstens kollektiv-rush
Nå som vi begynner å gå mot kaldere dager, er det flere som parkerer sykkelen. Dette merkes på menneskemassene som samles i Oslos kollektivtransport.
Selv om Oslos kollektivnett er nokså stort sammenlignet med andre steder i Norge, kan man likevel ofte føle seg som sild i tønne på de fullstappede bussene, trikkene og t-banene. Dette er noe som merkes av både morgentrøtte studenter, og de ansatte på Ruter-kontoret. Hva er grunnen bak den tilsynelatende økende tendensen?
Et sammensatt problem
Nå som temperaturen synker, høsten er i fullt kjør, og vinteren nærmer seg med stromskritt; er det mange som unngår å ferdes ute i det uforutsigbare været.
– Vi ser en liten forskjell enkelte dager, og det er klart væravhengig. Når det regner, og er surt og kaldt, så går vi mot en periode der flere og flere parkerer sykkelen, opplyser Ruters kommunikasjonsrådgiver, Øystein Dahl Johansen
Mye skyldes også rush-trafikken, i tidsrommet 07-09 og 15-18 i ukedagen, noe som er tett knyttet til jobb og skole. Likevel er det enkelte linjer man ser en tydelig overbelasting på.
– Det er generelt samensatt av veldig forskjellige, sentrale områder, der vi ser at flere benytter seg av bussene. Men enkelte linjer markerer seg likevel, blant annet 21 bussen som det er virkelig masse folk på, forteller Johansen
Han nevner også at mye av rushen er i endring fra de siste årene. Gjennom corona-pandemien hadde mye av rushtid toppene flatet seg ut, mens nå er de på vei tilbake. Noe som kan ta tid å justere seg etter.
Studentenes opplevelse
Mathilde Fagerli (22) og Madiha Amri (19) er bare to av de flere tusen studentene, som tar kollektivtransport i Oslo hver dag. Madiha som pleier å ta buss og trikk fra Nordstrand, har merket mye til de store folkemengdene i rushtiden.
– Jeg merker forskjell når jeg har tidlig undervisning og sen undervisning. Hvis jeg har undervisning 08.30 så er det stappfullt. Da får jeg armhuler overalt, men hvis jeg starter 10.30 så er det ganske tomt. Da finner jeg sitteplass. Hvis man har obligatoriske timer tidlig, så er det nesten umulig å ta en senere trikk, for man må jo komme tidsnok. Men hvis jeg ikke må komme til et spesifikt tidpunkt pleier jeg å vente til det ikke er rushtid lenger, sier Madiha
Mathilde tar 18-trikken, som kjører både forbi sentrum, OsloMet og Universitetet i Oslo. Hun har merket mye på det samme, men er fortsatt nokså fornøyd.
– Det er litt kaotisk, fordi det har vært så mye veiarbeid. Men det er også sykt mange andre som tar den, så det er ganske fullt, nevner hun. Nå er det vått over alt, så alle sklir inne på trikken. Det er viktig å holde seg fast, det har jeg lært meg. Jeg har også sklidd litt rundt. Men 18-trikken er egentlig ganske bra, som regel så får jeg meg sittepålass etterhvert, så klager ikke, legger hun til
Konkrete tiltak
I følge Johansen, prøver Ruter likevel å følge aktivt med på den fulle kollektivtransporten, og finne nye løsninger.
– Vi har to forskjellige tellesystemer, der noen teller kontinuerlig hvor mange som er på bussen, mens andre har en prediksjons modell. Den kan du få i Ruter-appen hvis du har opprettet egen profil. Der kan man se hvor full din foretrukkede kollektivtransport er forventet å være, med tre graderinger, informerer han
Dette er en ny funksjon som Ruter ga ut på sin app 19. september i år. Mathilde og Madiha har begge Ruter-appen, men var ikke klar over den relativt nye funkjsonen. Når de blir spurt om de kommer til å ta funksjonen i bruk, tviler de litt.
– Jeg er litt usikker, jeg stoler ikke helt på ruter. Hver gang jeg sjekker når bussen kommer og går ut til det tidspunktet, så har bussen enten kjørt eller så er det fem minutter igjen til den kommer. Så jeg vet ikke om jeg kan stole på hvor mange mennesker som er inni der, forteller Madiha
– Det var et veldig interessant konsept, skyter Mathilde inn
Ruter anbefaler også alle studenter å beregne god tid, og helst ta en avgang tidligere, for å unngå rush-trafikken.