Mathallen fyller 10 år Lavt matbudsjett og dyr kvalitetsmat
Folk opplever et strammere matbudsjett. Likevel er det fortsatt noen som velger Mathallens pølser til 250 kroner kiloen ovenfor dagligvarenes grillpølser med en kilopris på 80 kroner.
En av tre husholdninger har fått dårligere økonomi det siste halvåret, viser en rapport fra Forbrukerforskningsinstituttet SIFO. Prisen på strøm, drivstoff og mat merkes av mange på lommeboka, og i rapporten kommer det frem at hele 61 prosent har blitt nødt til å stramme inn matbudsjettet.
Til tross for folks lave matbudsjett, fortsetter Mathallen å tilby kvalitetsmat som koster. Frode Malmo, daglig leder for Mathallen, er likevel ikke bekymret.
– Vi lærte mye gjennom pandemien når det gjelder hva folk er opptatt av. Det å få lov til å være sammen med andre, er noe mange setter høyt. Jeg mener Mathallen er et perfekt møtepunkt for folk, som en sosial møteplass med ordentlig kvalitetsmat. Dette er noe folk alltid vil like, og være opptatt av, forteller han.
Spennende fremtid
Mathallen, som feirer 10 år i oktober, er en av norges første mathaller. Mathallen ligger plassert på Vulkan-området i Oslo, med St. Hanshaugen, Grünerløkka og Alexander Kiellandsplass som nærmeste naboer. Området tilbyr mye innenfor kultur, utdanning, uteliv, mat og drikke. Menneskene i nærområdet virker fortsatt å være opptatt av mat og drikke, til tross for dårligere økonomi.
– Det er få på markedet som kan tilby det vi kan, så jeg er ikke så bekymret for konkurransen, forteller Matz Orre. Han har jobbet på Annis i tre år. Annis pølsemakeri er en av bedriftene som har vært på Mathallen siden åpningen i 2012, og spesialiserer seg på kjøtt og pølser.
Likevel er han spent på fremtiden. Det er høye strømpriser og råvaremangel, og Orre er også spent på om det blir mangel på fôr til dyra. Krigen i Ukraina har ifølge NRK ført til kunstgjødselmangel. Kunstgjødsel er essensielt for produksjon av dyrefôr, og uten dyrefôr blir det færre dyr å slakte.
– Man merker det litt, men jeg håper jo det løser seg, forteller han.
Selv om Orre er spent på fremtiden, prøver han å fokusere på nåtiden. De opplever fortsatt en stor kundebase, og Annis Pølsemakeri har nylig åpnet ny butikk på Bjørvika. De høye matvareprisene har ikke påvirket bedriften enda, og Orre håper det holder seg slik.
– Akkurat nå går det veldig smud, forteller han smilende.
Troen på kvalitetsmat
Vulkanfisk har i likehet med Annis Pølsemakeri vært på Mathallen siden 2012. De fungerer både som butikk og restaurant.
– Vi tilbyr jo gode produkter av veldig god kvalitet, forteller Øyvind Glørstad, dalig leder for Vulkanfisk.
Glørstad forteller at de er klar over at folk opplever dårlig råd, men at de fortsatt har mange kunder som er interessert i det de selger. Vulkanfisk er en av få bedrifter som har vært på Mathallen siden start. Dette mener Glørstad er på grunn av at de treffer et nisjemarked. I tillegg mener Glørstad at de ikke er en typisk fiskerestaurant.
– Vi tilyr en avslappet og "casual" atmosfære. Her er det ingen hvite duker, forteller han.
Glørstad forteller at han ikke er bekymret for fremtiden, men avslører at han likevel er spent.
Glørstad forteller at Vulkanfisk tiltrekker seg mange turister som er opptatt av god sjømat. I tillegg til dette, påpeker han at Mathallen ligger i et området med stort fokus på kultur og mat. Befolkningen i nærområdet tar ofte turen innom på formiddagen for å handle inn fersk sjømat til middag.
– Vi har nettopp forlenget leiekontrakten hos Mathallen i fem nye år, så det tyder jo på at vi gjør noe riktig, smiler Glørstad.