Gjøkhumler med hovedstadsdebut

Søndag kveld spilte Oslo-bandet Cuckoo Hops sin første konsert i hjembyen, på den for varme og ganske stappa puben Last Train ved Karl Johan.

Fasaden til puben Last Train, med døra til høyre og det store vinduet inn til venstre.
Her, på puben Last Train, spilte to band konsert søndag kveld. FOTO:Martin Norbeck Ellevold

Det var gratis inngang, og Tønsberg/Horten-bandet Famous by proxy varma opp. Da de var ferdige, var 40-50 mennesker igjen for å overvære hovedattraksjonen, bandet som før kalte seg Gjøkhumler. De møttes på videregående, og alle i bandet er stort sett inspirert av samme musikk, forklarer trommis Bruno (22). Han er fornøyd med bandets første Oslo-gig:

«Megagøy. Og så er jeg megasvett. Ble mye emosjoner der.»

Dominant temposkifte

Musikken de fremførte, var mørk, glorete, seig – til tider ganske industrielle greier. Men de hadde kontroll, og demonstrerte det kanskje først og fremst i noen av temposkiftene sine, særlig et på avslutningslåta, Man with no corners. Et stykke forbi midten løser sangen seg tilsynelatende opp i et dundrende kaos, før en utvikling i basslinja henter den opp til overflaten igjen, nesten som et skipsvrak, og snur hele stemningen i rommet. Hypnotiserende.

Ren melodi var det lite av, noe de virka bevisst på selv: Den ene gangen gitaristen varta opp med en ganske tydelig en, var vokalisten snar med å lage en liten scene ut av det.

Alternativ rock, kaller de det på instagram-siden sin. Hmm!

- Mye 90-tall

Odd-Håkon (43) beskriver dem sånn her: «De har identitet, form, og er ikke redde for å prøve noe nytt.» Han så/hørte Famous by Proxy også: «Det er mye 90-tall i begge banda.»

Tobias Klungseth (23) er gitarist i Famous by Proxy og enig i det om 90-tallet: Han beskriver Cuckoo Hops som en blanding av Rage Against the Machine, Queens of the Stone age og Radiohead. Bandkollega Kim Meyer så konserten, han og: «Fantastisk. Imponerende.»