Forbrukets helligdags siste hurra

Bedrifter trekker Black Friday-konseptet lenger og lenger. I dag er siste resten av opplegget og på nett florerer det av «Cyber Monday»-tilbud.

Et utvalg av annonsøroverskrifter for Cyber Monday.
Det er umulig å unngå de mange annonsøroverskriftene om Cyber Monday. Foto: Elias Lund-Olsen

– Jeg boikotter ikke, for å si det sånn, sier student Isolde Albriktsen. 

portrett av Isolde Albriktsen
Isolde Albriktsen Foto: Privat

Likevel forteller hun at hun forstår de negative sidene med forbruket og presset som skapes av Black Friday.

Nettbasert 

I noen av landets største nettaviser kan man ikke scrolle langt før man på nytt leser annonsøroverskrifter som «Cyber Monday», «siste sjanse» og «kun få timer igjen». Cyber Monday er mandagen etter Black Friday, hvor bedrifter prøver å selge unna de siste tilbudsvarene sine i november. Tilbudene er stort sett, men ikke utelukkende, forbeholdt netthandel.

– Jeg har ikke vært og kjøpt noe i Black Week, Friday eller Weekend, men i dag trengte jeg et nytt deksel til mobilen så da passet det bra at det var 30 prosent av prisen på dem, legger Isolde til.

Emine Sanders og Siw Anette Sanders shopper
Emine Sanders og Siw Anette Sanders shopper, men ikke etter Cyber Monday-tilbud. Foto Elias Lund-Olsen.

Kan ha gått for langt

Emine og Siw Anette Sanders er ute og handler, men er ikke ute etter de store Cyber-Monday-tilbudene.

– Det er egentlig litt tilfeldig at vi er ute i dag, sier Emine Sanders.

De mener det er fint med tilbud hvis en trenger tingen, men at konseptet noen ganger har gått for langt.

– Det blir litt mye når det nesten blir Black Month, fortsetter Sanders.

For ordens skyld: Ene kilden er medstudent av journalisten.