Europeisk fotoprosjekt til Oslo

Fotogalleriet lanserer Oslo sitt bidrag til Futures, et nytt europeisk fotografinettverk. – Målet er å stimulere den fotografiske økonomien og oppdage nye fotokunstnere.

Logoen til det nye europeiske fotoprosjektet Futures.
Futures er et nytt omfattende fotoprosjekt i Europa.

På Kunstnernes hus er det samlet et knippe fotokunstnere, kuratorer og kunstinteresserte. 

Det er duket for lansering av det nye europeiske fotoprosjektet Futures. 

– Futures er en europeisk plattform for fotografi, som samler et globalt nettverk av institusjoner og kunstnere for å støtte og nære den profesjonelle utviklingen til kunstnere, skriver Fotogalleriet på sin nettside

Prosjektet startet opp i 2017, og har siden vokst fra 13 til 19 medlemmer. Nå er også Fotogalleriet i Oslo blitt en av de mange europeiske kunstintstitusjonene i Futures-programmet. 

På Kunstnernes hus lanserer Fotogalleriet nå Futures. Kunstnere og kuratorer er samlet for å snakke om sitt kunstneriske virke og hva de vil bidra med til prosjektet.
På kinoen hos Kunstnernes hus lanserer Fotogalleriet nå Futures. Kunstnere og kuratorer er samlet for å snakke om sitt kunstneriske virke og hva de vil bidra med til prosjektet. (Foto: Ruben Grøndahl)

Internasjonalt samarbeid 

Antonio Cataldo er kunstnerisk leder ved Fotogalleriet. Han peker på utfordringer ved å navigere fotolandskapet som individuell kunstner.

– Fotografyrket og fotografimediet er i stadig endring, mens kunstfotografi i økende grad kommer inn i kunstinstitusjoner på kraftfulle måter. Likevel virker mulighetene få, sparsomme og utfordrende, sier han.

Han mener at det internasjonale faglige samarbeidet er den største fordelen ved Futures-programmet. 

– Ideen med Futures er at kunstnere knytter seg til andre kunstnere som er basert i Europa, representerer større geografier, møter forlag og institusjoner og får flere muligheter til å vise og dele arbeidet sitt.

Verden i Norge

Ifølge Cataldo vil Futures-programmet resultere i flere utstillings- og bokproduksjoner. Gjennom denne plattformen og nettverket vil altså flere fotokunstnere få økt synlighet på tvers av kontinentet.  

– Ved å fremheve arbeidet til individuelle kunstnere, vil det også bringe oppmerksomhet til de mer overordnede bekymringene, bevegelsene og behovene i det fotografiske feltet. 

Målet deres er tydelig. 

– Som Fotogalleriet og som et medlem av Futures-nettverket har vi som mål at verden skal være mer tilstede i Norge. 

Portrett av fotokunstner Chai Saeidi
Kunstner Chai Saeidi mener at prosjektet skaper et viktig rom for nye talenter innenfor fotokunst. (Foto: privat)

Fotografiet som kunst 

Futures skriver i en uttalelse at det ligger stor prestisje i å bli plukket ut som kunstner i prosjektet. Hvert år nomineres nye kunstnere til å delta, og i år har Fotogalleriet nominert flere norske fotokunstnere. 

En av de nominerte er Chai Saeidi. De er utdannet ved Oslo fotokunstskole, og Kunsthøgskolen i Oslo. 

– For meg var det veldig gøy å bli nominert. Det gir en form for bekreftelse på at det du gjør er viktig.

Representerer noe annet

Saeidi lager kunst som representerer sitt eget miljø. 

– Som en skeiv kunstner, ikke-binær og iraner så vet jeg at kunsten min ikke er for alle. For meg handler verk ofte om representasjon av noe "annet". Kroppene og sjelene til meg, mine venner og omgangskrets er utgangspunktet i det jeg lager, forteller Saeidi.  

De mener at det er viktig å sette fokus på fotografiet som kunst. 

– For noen er foto kanskje ikke "kunst" nok, men heller "foto", og man er en "fotograf". Jeg kaller meg også en kunstner, så med Futures får man den anerkjennelsen for kunstformen sin. Det er faktisk kunst, og det er storytelling. 

Marin Håskjold viser frem utdrag fra sin film "What is a woman".
Marin Håskjold viser frem utdrag fra sin film "What is a woman?" (2020). I en garderobe oppstår en krangel mellom en transkvinne, hennes venninne og en ciskvinne. Den vant Amandaprisen i 2021 for beste kortfilm. (Foto: Ruben Grøndahl)
Kunstutstilling av den ukrainske fotokunstneren Lesia Vasylchenko.
Den ukrainske fotokunstneren Lesia Vasylchenko viser frem noe av sitt arbeid. Hun forteller om et geopolitisk fokus i hennes kunst, med bakgrunn i hennes ukrainske røtter. Denne utstillingen handler om atombombinger. (Foto: Ruben Grøndahl)
Bilde av vennene til Marin Håskjold som sminker hverandre.
Marin Håskjold fanger i likhet med Saeidi miljøet rundt seg. Identitet er et sentralt tema i kunsten. (Foto: Ruben Grøndahl)

Kreativt Europa 

Futures er delfinansiert av Kreativt Europa, som er EU sitt program for kulturell og kreativ sektor. 

–  Målet er å støtte, utvikle og fremme europeisk mangfold, og å øke konkurransekraft og økonomisk potensiale for kulturell sektor i Europa, skriver seniorrådgiver i Kulturrådet Per Dehlin i en e-post til Journalen. 

Dehlin forteller at en rekke norske prosjekter får støtte fra Kreativt Europa. I Norge er det Kulturrådet og Norsk filminstitutt som håndterer midlene.  

Kulturrådet skriver på sin nettside at programmet har et budsjett på 2,4 milliarder euro i perioden 2021 til 2027.

– Kreativt Europa gir muligheter for europeisk samarbeid, og til å delta i større og mer mangfoldige prosjekter enn det er muligheter for gjennom kun nasjonale ordninger, skriver Dehlin. 

Han henviser til en evaluering gjort av MENON på oppdrag fra Kulturdepartementet i 2018, som viste at en betydelig del av kulturprosjektene som gjennomføres gjennom Kreativt Europa ikke ville blitt realisert uten disse midlene. 

Stikkord