Fikk ambassadebesøk

Tirsdag kveld arrangerte Korean Studies Student Association (KSSA) en koransk mat og kultur kveld. Den sørkoreanske ambassaden kom på besøk, og sammen har de et felles mål: å spre koreansk kultur.

Tre personer går inn døren til en kafeteria. Ved siden av er banneret til Korean Studies Student Association
Arrangementet foregikk på UiO Blindern. FOTO: Kristin Hovda

– Foreningen har som mål å få folk til å få kjennskap til koreansk kultur. Det gjør vi gjennom ulike aktiviteter, foredrag når vi har workshops, og som det store eventet her der alle får smake litt på koreansk mat, sier Aivy Sandvik, nestleder i organisasjonen.

Hendelsesrik kveld

I løpet av kvelden fikk deltakerne spilt en Kahoot om Sør-Korea, smakt på koreansk mat og møtt to representanter fra den koreanske ambassaden.

Maten var laget av styremedlemmene og medlemmene som ønsket å delta. Oppskriftene har de fått fra koreanske medlemmer og internett.

– Vi fordeler i grupper og bestemmer hva vi ønsker å lage, også gjør vi det som en sosial ting. Så kommer vi hit og deler det, forteller Aivy.

– Dette er noe som går hvert semester, så det er ikke første gangen det blir gjort. Det er en fin måte å spre koreansk kultur fordi mange er interessert i matkulturen, og da kan man få en smakebit av korea, sier hun.

Mange mennesker sitter rundt bord i bakgrunnen. Foran er det bord med koreansk mat
Oppmøtet var bra tirsdag kveld. FOTO: Kristin Hovda

Økende interesse for koreansk kultur

– Man merker spesielt de sista årene at det har vært en større interesse for koreansk kultur, pop-kultur og språket, så vi arrangerer arrangementer og har et felleskap der vi kan lære mer om og dele koreansk kultur, fortellern Silje Nilsen, arrangementsansvarlig i organisasjonen.

Hun forklarer at det er en god blanding av norske, internasjonale og koreanske studenter som alle er interessert i å dele sin egen kultur eller lære om koreansk kultur. 

Andre arrangementer organisasjonen har er blant annet Kimchi laging, film kvelder, medlemsmøter der man spiller koreanske spill og arrangementer der man feirer koreanske høytider som lunar-new-year og koreansk høsttakkefest.

Tre jenter smiler til kamera. De sitter ved et bord og har mat foran seg.
Koser seg med god mat og god stemning. Fra venstre: Maria Fendenko, Silja Giil Fugleberg og Aivy Sandvik. FOTO: Kristin Hovda

Non-profit orginisasjon

Medlemsskapsavgiften er på 40 kr i semesteret, og pengene går til maten og andre arrangementer. De har også samarbeidet med den koreanske ambassaden i mange år, og får også støtte fra dem.

– Pengene går tilbake til medlemmene fordi vi er en non-profit organisasjon, sier Aivy.

Besøk av ambassaden

Etter Kahooten fikk deltakerne besøk av to representanter fra den Sørkoreanske ambassaden. De takket for støtten etter Itaewon, og ga også sine kondolanser.

Tae Soo Kim, andre ambassadesekretær og konsul ved den koreanske ambassade, forteller at den koreanske ambassaden ofte blir invitert til organisasjonens eventer.

– Ambassaden har en dyp relasjon med KSSA i Oslo, sier Kim.

Tae Soo Kim sitter og poserer for kamera ved et bord
Tae Soo Kim fra den sørkoreanske ambassaden setter pris på samarbeidet med KSSA. FOTO: Kristin Hovda

Viktig å lære om koreansk kultur

Han forteller at det er viktig for den koreanske ambassaden og regjeringen å opprettholde et nært forhold med den norske befolkningen slik at de kan lære om koreansk kultur.

– Når det kommer til universitetsstudenter, kommuniserer vi ikke så mye med studentorganisasjoner i Norge. I løpet av mine 8 måneder i Norge, er KSSA den eneste studentorganisasjoner vi har jobbet med, forteller han.

Han forteller at en av grunnene til at det er viktig å spre den koreanske kulturen er for å gjøre samarbeid lettere.

Den koreanske popkulturen

De siste årene har koreansk popkultur blitt mer og mer populært rundt om i verden. Kim mener dette er en positiv ting.

– Jeg har erfart at det er lettere å gå rundt i fremmede land nå som den koreanske pop-kulturen spres rundt i verden, sier Kim.

– Fordi den koreanske pop-kulturen er veldig populær i Norge, blir folk veldig vennlige til meg og samarbeidsvillige, så det er definitivt lettere for oss å kommunisere med den norske offentligheten, forteller han.

Vekker interesse for resten av den koreanske kulturen

Han forteller også at økende popularitet rundt koreansk musikk, TV-serier og filmer gjør at man lettere kan lære om koreansk kultur.

– K-pop, K-movies og TV-serier blir mer populære, og de som er kjent med koreansk kultur blir ofte mer interessert i andre deler av den koreanske kulturen, sier han.

– De som har sett for eksempel Squid game vil se mer av lekene og maten som vises i serien. For de interessert i k-pop, så er mesteparten av sangtekstene om koreansk kultur og den koreanske hverdagen, så de blir mer kjent med det daglige liv i Korea, avslutter Tae Soo Kim.