Flere kjører med sommerdekk på vinterføre
Tall fra If viser at 13,6 prosent av bilene som var inne til skadetaksering sist vinter kjørte på sommerdekk. Mange av skadene skjer i forbindelse med det første snøfallet.
– Hvis det blir et tidlig snøfall, kommer det brått på folk, og mange har da sommerdekk på bilen, sier kommunikasjonssjef i If Sigmund Clementz.
I forhold til forrige vinter, viser tallene til If at det har vært en økning på 7,3 prosentpoeng.
Venter til det snør
– Det er mange årsaker til at folk drøyer med å bytte til vinterdekk. For mange er det som å utsette en stiloppgave man ikke får helt grep på. Man venter og venter helt til siste dag kommer og man må gjøre noe. Det er som regel den dagen det snør, sier Clementz.
Han sier at forskjellen på å kjøre med sommerdekk og vinterdekk er kjempestor.
– Dekkene er laget for ulike ting. Sommerdekk fungerer veldig dårlig på snøføre og is fordi det blir glatt. Det skaper ikke noe godt grep, sier han.
Clemetnz forklarer videre at vinterdekket har små gummilapper som skaper friksjon. De er i tillegg laget av mykere gummi, fordi de skal brukes i kuldegrader. Derfor fungerer de best på glatt føre.
– Vårt råd er at man må følge bestemmelsene til myndighetene og at man må tenke på trafikksikkerheten til seg selv, andre i bilen og andre i trafikken. Da er mye gjort.
Kan få bruksforbud
Inspektør i Utekontrollen hos Statens vegvesen Daniel Hals, forteller at man kan få bruksforbud dersom man kjører med feil dekk.
– Det er krav om at man har dekk som er egnet for føret man skal kjøre på. Et godt tips til kjøreturen om vinteren, er å huske på å beregne lenger stopplengder inn mot kryss. Generelt sett bør man legge inn større marginer ved all kjøring på snø og glatt føre, sier han.
Han sier videre det som avgjør hvor utsatt man er i trafikken, er kunnskapen man sitter på.
– Hvis man har kunnskap om kjøring om vinteren, vil man også sannsynligvis være klar over at å bruke vinterdekk er viktig. Det er viktig for oss i Statens Vegvesen at man som fører forvisser seg om at man har dekk som er egnet til det føret man skal kjøre på.
Tips og triks
Nå som den første snøen har kommet, har Sigmund Clementz noen tips til de som skal ut å kjøre.
– En ting er å sørge for å ha med spylevæske som passer for vinteren. I overgangen mellom høst og vinter blir det mye griseri på frontruta. Det å sørge for at rutene kan rengjøres med spylevæske, er viktig gjennom hele vinteren.
Han sier også at det kan være lurt å ha med en børste så man kan fjerne snøen på både tak og rute. I tillegg bør man ha med isskrape.
– Husk på at det i kjøretøysforskriften finnes en bestemmelse som sier at man skal ha fri sikt når man kjører. All is på rutene skal bort før man kjører. Det å lage en åpning på størrelse med en fotball og satse på at varmeapparatet tar resten mens man kjører, er farlig både for deg og andre trafikanter, sier han.