– Helt avhengig av frivillig deltakelse
Etter en nedgang i antall frivillige i fjor, tyder årets tall på et økt engasjement. Allikevel ser man fortsatt ettervirkninger fra pandemien.
Frivillighetsbarometeret 2022
Frivillighetsbarometeret er en befolknings-undersøkelse fra Frivillighet Norge og Kantar om frivillig innsats.
Studien kartlegger atferd, holdninger og interesser i frivillighets-Norge, og har vært gjennomført årlig siden 2014.
Kilde: Frivillighet Norge
Resultatene fra årets Frivillighetsbarometer viser en økning i frivillig deltakelse på fire prosent fra i fjor.
Til tross for dette har kun en tredjedel av barna som sluttet på fritidsaktiviteter under pandemien, begynt igjen etter at smitteverntiltakene ble opphevet.
Alternativ til kostbare aktiviteter
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen, tror grunnen til det er sammensatt.
– Én grunn er nok at unge har fått nye vaner etter pandemien, men det skyldes også at det er barrierer for deltakelse. Fritidsaktiviteter koster, og det er ikke alle som har økonomi til å delta, forteller Johnsen.
VG fortalte tidligere i høst om en frykt for at flere familier ikke har råd til barnas fritidsaktiviteter.
Nettopp dette peker Johnsen på som en av grunnene til at frivillige er såpass viktige på dette området.
– De er helt avhengig av frivillig innsats, enten fra foreldre eller fra andre i nærmiljøet, uttaler han.
Psykisk helse
Daglig leder ved Ullern Frivilligsentral, Esther Marie Lier, forteller at de hadde flere frivillige som sluttet under pandemien, men at det også var nye som begynte.
Frivilligsentralen arrangerer blant annet aktiviteten Ullern-venn, et lavterskeltilbud for familier. Lier forteller om en bekymring for frafall av aktiviteter for barn.
– Vi er bekymret for at barn uteblir fra arenaer der de møter utfordringer og sosialt samvær.
Lier erfarer at barn og ungdom får psykisk uhelse ved at de blir isolert og inaktive, og at deres frivillige derfor sørger for en tett kontakt, og inviterer til ulike møteplasser.
– Her gjør frivillige en uvurderlig innsats, sier hun.
Rekruttering av nye medlemmer
Stian Slotterøy Johnsen, mener at de selv må bli enda flinkere til å markedsføre mulighetene folk har til å bli frivillige.
– Det er viktig at vi synliggjør oss selv, for en veldig stor andel ønsker å stille opp når de først blir spurt, sier Johnsen.
Han trekker frem ett av resultatene fra årets undersøkelse, som viser at 90 prosent av de som blir spurt om å være frivillige, allerede har deltatt i aktiviteter fra før. Dette ser han som et klart tegn på at de må bli flinkere til å spørre nye folk.
Lier forteller at de i Ullern Frivilligsentral periodevis har kampanjer for å rekruttere frivillige, men også at en langsiktig synliggjøring i medier og via bydelen har gitt resultater for dem.
– De frivillige finner oss, sier Lier.