Ingen dype daler for frisørene

Mange opplever strammere budsjett som følge av økte strøm- og matvarepriser. Frisør Ingvild Jørnali er glad for at folk fortsatt prioriterer penger til frisyren.

Bilde av frisør foran en hylle med produkter
Ingvild Jøranli er fornøyd med at kundene fortsatt prioriterer henne. FOTO: Hannah Luna Egeland Micalsen.

Som et resultat av høye strøm- og matvarepriser, er det mange som opplever et strammere budsjett. De økte prisene påvirker både privatpersoner og bedrifter. En ny undersøkelse blant SMB Norges medlemmer viser at mange småbedrifter frykter konkurs dersom regjeringen ikke tar grep for å lette byrden med høye strømpriser. Det er likevel noen bedrifter som ikke er like bekymret, deriblant frisørbransjen. 

Bilde av frisørsalong
Salongen har mange opptatte seter. FOTO: Hannah Luna Egeland Micalsen

Viktig å se bra ut

Ingvild Jøranli jobber som frisør på Imago Hair på Majorstuen. Hun forteller at hun føler seg heldig som ikke har opplevd "dype daler" slik som andre bedrifter.

– Selv om det er dårlige tider, er man opptatt av å se bra ut. Man kutter nok ut andre ting før man kutter ut frisøren, forteller Jøranli. 

Frisørsalongen har vært gjennom dårlige tider før, men har likevel stått stødig. Under coronapandemien måtte de holde stengt i 6 uker, og da de åpnet igjen sto kundene i kø.

– Det var veldig fint at vi var så savnet, forteller hun.

Bilde av kvinne i frisørstol med foliestriper i håret
Line Rui føler seg best med nystripet hår. FOTO: Hannah Luna Egeland Micalsen

Line Rui er en av de som velger å bruke penger på frisyren. 

– Det er en viktig del av velvære, forteller hun.

Hun mener det er viktig for folk å føle seg som den beste utgaven av seg selv, og at dette kan være grunnen til at folk velger å bruke penger på frisyren.

– Jeg vil heller kutte ut nye klær eller sko ovenfor frisøren. Sko og klær har man jo fra før, forteller Rui. 

Prisøkning og nye trender

Jørnali kan fortelle at hun ikke er fremmed for de økte prisene. 

– Vi betaler jo mer i strøm, samtidig som innkjøpsprisen på produktene går opp, forteller hun.

Dette fører til at frisørene må skru opp prisen litt på tjenestene sine. Likevel er økningen minimal, og Jøranli er ikke bekymret for at det vil påvirke kundene. 

– Jeg går ikke rundt og er bekymret, smiler hun.

Selv om hun ikke er bekymret for kundemassen, forteller hun at trendene har endret seg. Hun forteller at under coronapandemien merket hun at flere kunder etterlyste farge og klipp som krevde mindre vedlikehold. Denne trender gjelder fortsatt i dag. 

– Folk har blitt flinke på å fikse på håret selv. Fra et økonomisk perspektiv ser man jo at folk ikke tar seg råd til å dra til frisøren mer enn de må, forteller Jøranli. 

Stikkord