Inkluderende kunst

Inkludering og identitet sto på agendaen, da SFINXA stelte i stand til lesbisk aften og omvisning på bymuseet.

Ved inngangen til utstillingen henger et selvlysende skilt hvor det står skapet.
Utstillingen Skape(t) er laget av Pride Art i samarbeid med SKOKS og Sfinxa, og vises på Bymuseet. Foto: Aina Brunborg Ihle

I år markeres 50 år siden avkriminaliseringen av sex mellom menn i Norge. Dette feires gjennom Skeivt kulturår 2022 og i den forbindelse har Bymuseet i samarbeid med Pride Art, SKOKS og Sfinxa satt opp en egen utstilling kalt Skape(t). 

På bilde ser man et drag kostyme som henger i taket.
Utstillingen inneholder en rekke forskjellige installasjoner, denne drakten viser frem sidene ved "drag". Foto: Aina Brunborg Ihle

Inge Ås, kunstner, forfatter og styremedlem i det kvinneaktivistiske kunstnerkollektivet SFINXA, ledet omvisningen gjennom utstillingen, med fokus på lesbisk kamp og kultur. Gjennom egne samlinger og nettverk formidler hun historien til de radikale feministene i den lesbiske bevegelsen på 70-tallet. 

–Jeg ønsker å trekke fram miljøet som de kreative lesbiske kvinneaktivister var en del av, forteller Ås.

Her ser man rommet kalt "Lesbeøya" som viser frem historien til lesbiske kvinneaktivister.
Inge Ås er ansvarlig for "Lesbeøya" som viser frem historien til lesbiske kvinneaktivister. Foto: Aina Brunborg Ihle

«Lesbeøya»

I utstillingen er det blitt avsatt et eget område til lesbisk historie, kalt «Lesbeøya» som er kuratert av SFINXA. 

Blader og plakater som kvinneverkstedet SFINXA både lagde og publiserte i.
Blader og plakater som kvinneverkstedet SFINXA både lagde og publiserte. Foto: Aina Brunborg Ihle

På «Lesbeøya» er en del av plakatene som Ås og de andre skapte, blader de publiserte i og buttions de både lagde og kjøpte fra andre land, blitt utstilt. Det vises også frem to videoer, en fra Kvinnehuset før det måtte stenge i 1989 og en stumfilm fra Munchmuseet der den lesbisk/feministiske teatergruppa Livets Mangfold, opptrådte med sine forestillinger.

Bildeserie av Inge ås, kvinneaktivistene klatret nakne på Vigelands jernporter.
Seriøsgruppa og kvinneverkstedet SFINXA klatret nakne på Vigelands jernporter for å vise at de «ikke passet inn» i mannens «perfekte ideer». Foto: Aina Brunborg Ihle

I tillegg kan man bla i sakprosa-/boka «Vi spiste, sov og drakk feminisme». Boka er skrevet av Ås og omhandler enda mer av historien til de kreative lesbiske kvinneaktivistene.

–Vi var de første som demonstrerte i gatene og var tidlig åpent lesbiske i offentligheten. Som ellers i museer og historiefortellinger så må det et eget fokus til for å få fram kvinners innsats.

Buttons som de lesbiske kvinneaktivistene brukte
De lesbiske kvinneaktivistene brukte og lagde slike buttons. Foto: Aina Brunborg Ihle

Usynliggjøring kan bare møtes med synliggjøring.

Ås forteller at lesbiske og deres historie har vært usynlig i mange sammenhenger og håper at utstillingen kan bidra til mer aksept og forståelse. 

–Aksept må komme innenfra den enkelte, men kan styrkes av å være en del av et fellesskap. Forståelse kan selvfølgelig øke og dermed blir noe mer vanlig. Det tar alltid tid, og motstand er ofte manglende kunnskap. 

Lesbiske kvinner ble ofte framstilt dårlig fordi de stred med de stereotypiske forventningen til kvinner.
Lesbiske kvinner ble ofte framstilt negativt fordi de stred mot stereotypiske forventninger til kvinner. Foto: Aina Brunborg Ihle

Sara Ingebretsen var til stede under omvisningen og sier seg enig med Ås. Hun synes at det er for lite fokus på lesbiske og deres liv.

–Jeg er glad for at noen åpner opp for lesbiske og deres historie også, man hører ikke så mye om det, forteller Ingebretsen.

Usynlighetsgjøring og aksept kan kun møtes med synliggjøring påpeker Inge Ås. Hun mener at det er nyttig å opplyse og vise frem forskjellige former for livsførsel. Ås understreker viktigheten av å gi en plattform til de som ikke har fått plass i kunstfeltet eller historien.

Installasjonen viser en grønn kvinnelig drage Sfinx blåser ut ild med teksten "Kvinnekulturfestivalen-79". Hun strikker et gult skjerf  og kvinner i ulike kulturelle aktiviteter er tegnet på dette skjerfet.
Installasjonen viser en grønn kvinnelig drage eller Sfinx, som blåser ut ild med teksten "Kvinnekulturfestivalen-79". Hun strikker et gult skjerf, hvor kvinner i ulike kulturelle aktiviteter er avbildet.. Foto; Aina Brunborg Ihle

–Mitt mål har vært å gi kvinnene en stemme og å være et positivt speil særlig til unge lesbiske som jeg tror trenger og har nytte av å vite om sine formødre, sier Ås. 

Ingebretsen mener det er viktig å vise frem mangfoldet av minoriteter og seksualitet, og at utstillingen får frem dette på en god måte.

Bildet på veggen, samt forsiden av boka "Vi spiste, sov og drakk feminisme" er et utsnitt av en silketrykksplakat tegnet av Lui Sancho og trykket kollektivt på Kvinneverkstedet SFINXA på 70-tallet
Bildet på veggen, samt forsiden av boka "Vi spiste, sov og drakk feminisme" er et utsnitt av en silketrykksplakat, tegnet av Lui Sancho. Plakaten ble trykket på Kvinneverkstedet SFINXA på 70-tallet. Foto: Aina Brunborg Ihle

–Jeg er stolt av at jeg har fått fram kunstverk og informasjon om de aktive lesbiske feministene, som var med på å sprenge de første dørene åpne for et bedre liv for mange, avslutter Ås.

Utstillingen «Skape(t) - undergrunnsstemmer og frigjøringskamp i skeiv kunsthistorie» står på på Bymuseet i Oslo ut hele 2022.