Leas studium er historisk
VID Vitenskapelige Høgskole har startet opp det første tilbudet om høyere utdanning til personer med utviklingshemming i Skandinavia.
Tolv studenter har i høst fått plass på det nye studiet i menneskerettigheter for mennesker med utviklingshemming. Høgskolen har tatt opp seks studenter i Stavanger, og seks studenter i Oslo. På studiet lærer de om menneskerettigheter, å forske, historie og samfunnsfag.
Studiet er et pilotprosjekt som skal bidra til utvikling av emneplaner og pedagogiske metoder som etter hvert kan gjøres tilgjengelig for andre høgskoler og universiteter slik at flere kan tilby høyere utdanning til denne gruppen. Prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam. Målet er å få etablert et varig tilbud om høyere utdanning.
Slitsomt, men viktig
Lea Nordvik Juriks er en av de seks heldige studentene som sikret seg studieplass ved VID Oslo. Hun synes studentlivet er kjekt selv om det er litt slitsomt innimellom med mange hjemmeoppgaver. Allikevel understreker hun at studiet har stor betydning for mange.
— Dette studiet er viktig for mange som har lyst til å ta en utdanning, men som ikke har kunnet gjøre dette tidligere. Det er viktig at man lærer hvilke rettigheter man har, forteller Juriks.
Oslo kommune, stiftelsen Helt Med, VID og Stiftelsen Diakonhjemmet skal bidra til å finne praksisplasser og arbeidsplasser til de studentene som ønsker dette. Dette gleder Juriks seg til.
— Hva er målene dine for fremtiden?
— Jeg håper at jeg får A på eksamen! Jeg har lyst på en god jobb. Og så vil jeg bli en god leder som passer på at de rundt meg har det bra. Det har jeg allerede vært lenge, sier Juriks med et smil.
Menneskerettighetsproblem
— Det er et menneskerettighetsproblem at ikke alle har lik tilgang til utdanning. Når man snakker om menneskerettigheter er det lett å tenke at dette ikke gjelder oss i Norge, men dette er klart et problem hos oss også, sier fagansvarlig og prosjektleder Inger Marie Lid.
Hun forteller videre at det finnes liknende utdanningsprogram i flere andre land, blant annet Island, Irland og Canada. Erfaringer og forskning fra Island har særlig vært viktige for utformingen av dette studiet.
— Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging. Dette står i Likestillings- og diskrimineringsloven. Allikevel finnes det flere ekskluderingsmekanismer som fører til at denne gruppen blir ekskludert fra utdanning og arbeidslivet. Det er i dag få elever med kognitive funksjonsnedsettelser som får vitnemål fra videregående, og disse papirene blir et problem for dem når de skal søke om høyere utdanning, forklarer Lid.
Det nye studiet har krav om at studentene har deltatt i videregående opplæring i minst 3 år, men det er ikke krav om at de har vitnemål fra videregående skole. Dette gir mange nye muligheter.