Når LP-platen blir livsstil
Den norske musikkbransjen opplever nå en stor økning i salget av platespillere og vinylplater. Hvorfor ønsker vi fortsatt å lytte til musikk på den gamle måten?
25. oktober presenterte Spotify de økonomiske resultatene for tredje kvartal i 2022. Den svenske musikkstrømmetjenesten kunne blant annet rapportere at de har 456 millioner månedlige lyttere, som er en økning på 20 prosent siden tredje kvartal i 2021.
Den totale inntekten til selskapet endte på tre milliarder euro, noe som er en økning på 21 prosent fra samme tid i fjor.
Men selv om Spotify opplever en sterk økning i antallet brukere, skjer det samtidig noe spennende et helt annet sted i musikkindustrien.
Økning i salget av platespillere
– Siden 2017 ser vi at salget av platespillere har hatt en positiv stigning med mange hundre prosent, sier Olav Morten Elstad.
Han jobber som serviceansvarlig hos HiFi Klubben i Oslo.
Elstad forteller at salget har steget fordi ungdom, spesielt unge voksne, ønsker å ha et «fysisk medium for å støtte artistene de liker.»
– Det er den yngre generasjonen som nå kommer innom for å kjøpe sin første platespiller, sier Elstad.
Bedre enn forventet
Stadig flere ønsker å lytte til musikk på den litt eldre, kompliserte måten – selv om Spotify kun er et tastetrykk unna på smarttelefonen din. Elstad tror dette kommer av at det er stor forskjell på lyden fra en ordentlig platespiller og lyden fra en mobiltelefon.
– Det å føle musikken får rett og slett en annen betydning gjennom platespilleren, sier han.
Hos platebutikken Big Dipper i Oslo har salget av vinylplater kun gått én vei de siste årene: oppover. Daglig leder Andreas Leine Jakobsen forteller at platesalget går bedre enn forventet:
– Siden rundt 2008 har vi sett en økning i salget av plater. Da begynte platespiller- og vinylsalget å øke kraftig. Salget har egentlig økt for hvert år vi har holdt på – og vi håper og tror at salget også kommer til å øke videre.
Jakobsen bekrefter at det er den yngre generasjonen som står for økningen i salget av vinyl.
– Vi er positivt overrasket over at den yngre generasjonen er så synlig i denne delen av musikkindustrien. I utgangspunktet var jo ikke dette noe vi hadde regnet med.
Satser på den yngre generasjonen
Andreas Leine Jakobsen forteller at mange av Big Dippers opprinnelige kunder begynner å bli godt voksne.
– Vi ser dessverre at noen av våre faste kunder begynner å falle fra, sier han.
Jakobsen er derfor veldig glad for at det nå er en ny kundegruppe som kommer inn i platebutikken.
– Vi jobber aktivt for at vi skal nå ut til ungdommer og unge voksne. Vi ønsker rett og slett å profilere butikken vår inn mot et yngre publikum. Vi passer blant annet på å ha yngre folk på jobb hos oss. Mange av våre ansatte – som nå har blitt litt eldre – var faktisk bare 17 år gamle da de begynte å jobbe her, sier han.
Nylig ansatte Big Dipper enda en 17-åring bak kassa.
– Dette er noe vi gjør bevisst – nettopp for å nå ut til de unge, sier Jakobsen.
Han ser igjen den nye, unge kjøpegruppen i valg av artister.
– De fleste tror at vi selger mest eldre klassikere, som The Beatles og The Rolling Stones. Men vi selger absolutt mest ny musikk.
Økende interesse
For mange kan det virke unødvendig å kjøpe et stykke vinyl til 349 kroner når du allerede har favorittlåtene dine lastet ned på smarttelefonen – mer eller mindre gratis. Likevel øker altså platesalget hos Big Dipper.
Andreas Leine Jakobsen tror det er to grunner til dette:
– Det ene handler om at jeg tror folk ønsker å ha eierskap til musikken de liker. Mange kommer innom for å kjøpe favorittmusikken sin – slik at de kan knytte et fysisk bånd til låtene som betyr mest for dem, sier han.
– Det andre handler om at det er en generell økende interesse for lyd og stereo – også blant unge.
God lyttekultur
Butikksjefen i Big Dipper mener at mange er vokst opp med dårlig lytteutstyr. Han nevner AirPods og bittesmå høytalerbokser som eksempler.
– Jeg tror den yngre generasjonen får en veldig sterk opplevelse når de får høre musikk på en annen måte. Gjerne via et stereoanlegg med to høyttalere og en platespiller.
Jakobsen har hørt ungdommer fortelle at de kommer tettere inn på musikken, detaljene og selve innholdet når de bruker utstyr av en viss kvalitet.
– Dette gjør meg veldig glad. Det er nemlig vår drivkraft å eksponere flest mulig mennesker for en god lyttekultur.
Tidlig ute
Anders Kemp, redaksjonssjef for livsstilsmagasinet D2 i Dagens Næringsliv, forteller at han lenge har vært eksponert for denne gode lyttekulturen.
– Jeg kjøpte min første platespiller som sivilarbeider i 2003, så det begynner jo å bli lenge siden nå, sier han.
Men Kemp handlet vinyl lenge før han kjøpte sin egen platespiller:
– Jeg brukte mamma sin gamle platespiller for å lytte til mine egne, nye plater.
Det er nå 19 år siden han kjøpte sin første platespiller. Likevel føler Kemp at han kjøpte den av samme grunn som det folk gjør nå.
– Det var rett og slett kult med LP-plater på den tiden også – selv om det var en mye mindre, og smalere kultur den gangen. Det var en kul identitet knyttet til denne typen lyttekultur, sier Kemp.
Kemp minner forsiktig om at Spotify eller andre musikkstrømmetjenester ikke var oppfunnet i 2003. Den gangen handlet det meste om CD-platen. Hvis du var interessert i litt eldre musikk, var vinyl kanskje det eneste alternativet.
– Det var en veldig stor interesse for å handle i sjapper med gamle vinylplater – og å lete etter gode plater på loppemarkeder. Jeg tror egentlig, når jeg ser tilbake på starten av 2000-tallet, at dette var en tidlig bølge for denne typen kultur- og musikkinteresse, sier Kemp.
Kontrast til det digitale
Anders Kemp tror den nye platespillerbølgen handler om at den yngre generasjonen er gjennomdigitalisert.
– Mange i den yngre generasjonen ønsker nå fysiske aviser og magasiner på papir, sier han.
D2-sjefen har også lagt merke til at dagens ungdom har et større ønske om å være til stede.
– Jeg tror det handler om en lengsel etter noe fysisk og taktilt. Alt det vi kan ta og føle på har fått en større betydning etter det digitale skiftet. Det gjør noe med oss at du faktisk kan se rillene som treffer platespilleren.
Han tror dette kan oppleves enda mer magisk for dagens ungdom enn da han selv var ung:
– Platespilleren er så utrolig mye mer synlig, i motsetning til alt det usynlige og teknologiske som foregår inne i smarttelefonen din. Platespilleren gir musikken en ny opplevelse. Du føler musikken på en ekte måte.
Hvem kler en platespiller?
Kemp har selv ansvaret for å skrive spalten «Stilkoden» i D2. Her får han ofte spørsmål om hvem som kler ulike plagg – eller hvilke trender som gjelder akkurat nå.
– Jeg er fristet til å si at alle som elsker musikk kler en platespiller. Jeg tror ikke en platespiller er noe du plasserer i stua di for å dra damer eller menn. Platespilleren er mer en livsstilspakke. Hvis du er oppriktig musikkinteressert – uansett om du er ei ung jente eller en gammel gubbe – så tenker jeg at en platespiller kler deg.