Vil gjøre kollektivt attraktivt
Gjennom å redusere prisen på 30-dagersbilletten i en måned håper Ruter, sammen med Oslo kommune, å gjøre kollektivtransporten mer attraktiv. Studenter har ulik opplevelse av tilbudet.
Fra 16. november til og med 15. desember kan man få rabatt på 30-dagersbilletten hos Ruter. Billettene har en prisreduksjon på nesten 40 prosent fra den originale prisen. Pressevakt i Ruter Øystein Dahl Johansen forteller at tilbudet dekker alle kundegrupper, både voksen, student, barn, ungdom og honnør.
– Kampanjen retter seg først og fremst mot arbeidsreisende, men gir alle kundegrupper mulighet til å kjøpe 30-dagersbillett på rabatt.
Det vil si at for eksempel studentbilletten, som vanligvis ligger på 488 kroner, kan kjøpes for 299 kroner i den gjeldende perioden.
Vinne kundene til kollektivtransporten
Dahl Johansen forteller at tiltaket kommer av at Ruter, sammen Oslo kommune, jobber med å utvikle et attraktivt og bærekraftig mobilitetstilbud for hovedstadsregionen. Gjennom dette arbeidet har de funnet tiltak som skal vinne kundene til kollektivtransporten. Han tror kampanjer som redusert periodebillett vil gjøre det enklere å reise kollektivt i hovedstadsregionen.
– Etter pandemien har det vært færre reisende, og dette vil forhåpentlig føre til at flere velger å reise kollektivt, svarer Dahl Johansen.
Kampanje gjennom app
For å kunne benytte seg av kampanjen må man registrere seg i den nye Ruter-appen. Tilbudet kan bare benyttes en gang av hvert enkelt kunde. I tillegg er tilbudet bare tilgjengelig i sone 1, Oslo, noe som betyr at reisende utenfor byen ikke får samme prisreduksjon på sine billetter. Dahl Johansen tror det vil være en økning av folk i hovedstadregionen som tar i bruk kollektivtransport under perioden.
– Vi forventer at flere vil reise kollektivt som følge av kampanjen.
Pressevakten kan ikke si noe om det kommer flere lignende kampanjer i tiden fremover.
– Dette er bevilget over Oslo Kommunes budsjett.
Utgjør en forskjell
Stine Hole er en av dem som har kjøpt seg en billigere billett denne måneden. Hun er radiografistudent, og forklarer at et slikt tilbud har stor verdi.
– Det er jo to hundrekroner spart, som kan utgjøre forskjeller. For eksempel kan man unne seg en middag ute, dra ut med venner eller på en aktivitet. Det er liksom ikke like «sure penger», sier hun.
Hun tror også, på samme måte som Dahl Johansen, at kampanjen får flere til å reise kollektivt.
– Det er et supert tilbud, så jeg tror flere kjøper månedskort. Spesielt nå i eksamenstiden, da man bør unne seg noe.
Kjøpte billett til fullpris
Student ved Norges musikkhøgskole Victor Middleton var derimot en av dem som ikke fikk med seg kampanjen. Han kjøpte derfor ny periodebillett til full pris, uvitende om at han var ett tastetrykk unna en 189 kroner rimligere billett.
– Jeg ante fred og ingen fare, og kjøpte min billett for nærmere 500 kroner, før jeg neste morgen fikk vite at det nesten var halv pris på den billetten. Så jeg syntes egentlig at det kunne vært bedre informert om i forkant av tilbudet da dette hadde spart meg flere hunder kroner.
Middleton er aktiv bruker av kollektivtilbudet i byen, og prøvde derfor å få refusjon på billetten fra Ruter.
– Dette gikk ikke ettersom billetten var allerede var kjøpt, sier han.
Musikkstudenten mener at tilbudet burde blitt ny fast pris for studenter.
– Oslo er den dyreste byen i Norge å studere i, så dette kunne absolutt vært et insentiv for å bedre levevilkårene til studenter.