Ombruk vs. forbruk
Årets største kjøpefest er godt i gang, og folk strømmer til gatene for å gjøre et kupp i Black Week. På Gamle Munch-museet går de mot majoriteten, og fokuserer på gjenbruk og bærekraft.
– Det er litt sykt hvor gal stemningen blir på kjøpesenterne under Black Week, sier Bernard Eggen.
Eggen har nettopp fått seg et par pent brukte langrennski på det lille bruktmarkedet. Sammen med familievenn Anne-Kristin Rolstad har de tatt turen til Gamle Munch-museet der Ombruksuka for fullt er satt i gang. I dag er det inspirasjonsdag for maling og oppussing som er på agendaen.
Motvekt til Black Week
– Hvis du sparer 30 prosent på tilbud, så sparer du 100 prosent på å ikke kjøpe det, sier Astrid Johanne Svensson, fagansvarlig for bærekraftig og redusert forbruk, Bymiljøetaten.
Hun er med på å arrangere Ombruksuka som er et tiltak Oslo kommune jobber med for å inspirere folk til å ta flere bærekraftige valg. Og det er ikke uten grunn at Ombrukssuka skjer samtidig som Black Week arrangeres, forteller Svensson.
Ombruksuka startet i 2013, og denne gangen samler de alt på et sted her på Gamle Munch hvor vi tilbyr et variert program. Oslo kommune samarbeider med en rekke aktører om å lage en uke full av arrangementer og aktiviteter.
– Ikke billig å kjøpe ting du ikke trenger selv om det er på tilbud, sier hun.
Svensson tror Black Week fører til et enda større overforbruk i Norge. Hun sier at ved å kjøpe ting som er brukt har det allerede levd lenge og ofte bevist at de er av god kvalitet. Derfor fortjener tingene å få et lengre liv.
Spontankjøp på salg
På kjøpesenteret Oslo City går studentene Apolonia Knack (21) og Ragnhild Kolstad (22) rundt og sjekker ut årets Black Week-tilbud.
– Jeg handler julegaver på Black Week. Ellers kjøper jeg det jeg har ønsket meg lenge som nå er på salg, sier Knack.
Jentene forteller at de pleier å kjøpe mer enn de trenger nrår det er salg.
– Jeg tenker at jeg sikkert får bruk for det en gang, sier Kolstad og ler.
Likevel er jentene bevisste på overforbruk og bærekraft. De forteller at de nettopp har diskutert å ha en byttekveld med jentegjengen der de bytter klær i stedet for å kjøpe nye.
Også Dina Nyland (50) har tatt turen til senteret. Hun har dessverre ikke funnet noe interessant på salg, men hadde kjøpt noe dersom hun hadde lyst på det.
– Det er viktig å finne ting på salg nå i førjulstiden, sier hun og smiler.
Vil inspirere
Svensson sier de ønsker å inspirere folk i en hyggelig kontekst. Ifølge en undersøkelse til Klimaetaten ønsker 2 av 3 å redusere forbruket generelt, forteller hun.
I kommunen opplever de at mye av det som leveres på gjenvinningsstasjoner er ressurser som de synes skal leve videre, i stedet for å bruke opp klodens ressurser for å produsere nye ting, forteller Svensson.
– Hvis alle skulle levd som nordmenn hadde vi trengt 3,6 jordkloder og det har vi ikke, opplyser Svensson.
Populært
På Game Munch er det fullt av mennesker som har valgt å handle brukt fremfor å kjøpe noe på salg. Svensson håper Ombrukssuka gir folk en positiv innstilling og gjør at folk blir overrakset over hvor mye man kan skaffe brukt.
– Det er et veldig populært tilbud. Da vi hadde gratismarked for vinter- og sportsutstyr kom det mellom 800 og 1000 folk.
I tillegg synes hun det er viktig å kombinere det å handle brukt og miljøvennlig med det sosiale aspektet. Dette er ifølge Svensson særlig viktig etter en pandemi med mye nettshopping foran skjermen hjemme.
Likevel legger hun til at Black Week kan være et godt alternativ for de som virkelig trenger ting og ikke har god råd, som jo gjelder flere enn før.
– Men det er veldig mange av de som handler på bw lar seg friste og handler ting de ikke trenger.
Symptom på overforbruk
– Vi som forbrukere blir lurt, sier universitetslektor Stig Aleksander Aune ved NMBU Handelshøyskolen.
Han forteller at de fleste butikker skrur opp prisene i september og oktober og mener nordmenn ikke bør la seg lure. I stedet bør forbrukere sammenligne priser over tid, for å faktisk finne de gode tilbudene.
– Vi har et sykt overforbruk. Vi kjøper ting vi egentlig ikke har bruk for, sier lektoren.
Samtidig forstår han hvorfor butikkene gjør som de gjør under Black Week. Han forteller at butikkene tenker profitt og tilpasser seg forbrukerne.
– Generelt hater jeg Black Week som fenomen. Og det blir ingen endring før vi som konsumenter begynner å tenke mer bærekraftig og tar ansvar, sier han.