På tide med dekkskifte

Nå som vi har tredd inn i november og går mot de kalde vintermånedene, er det på tide å sikre seg et trygt føre.

Illustrasjonsbilde av snøvær, Statens Vegvesen
I starten av uken kan det komme snø både nord og sør i Norge. Foto: Bård Asle Nordbø / Statens Vegvesen

Selv om gradestokken fortsatt viser plussgrader i store deler av landet, begynner vinteren å smyge seg inn. Da er det viktig som sjåfør å være forberedt og ute i god tid før kulden treffer. 1. november er en fin dato å merke seg. 

Få et bedre grep på veien

I Norge er det ikke noe krav om vinterdekk. Likevel finnes det et krav om mønsterdybde i dekkene, som skal hjelpe deg å ha et bedre grep på vegen, nå som det begynner å bli kaldt og frossent ute. Uansett dekktype, skal dekkene ha en mønsterdybde på 3mm fra og med 1. november til første søndag etter 2. påskedag. 

I tillegg påpeker Simen Narjord, som er kommunikasjonsrådgiver ved Statens Vegvesen, at ditt ansvar som sjåfør er viktigere enn satte datoer. 

—  Som sjåfør er du ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep. Vær og føreforhold er alltid viktigere enn dato. Er det for eksempel glatt der du skal kjøre 1. oktober, er det ok å bruke piggdekk, oppklarer han.

Men kravet for 3mm gjelder for alle. Selv i Oslo, der byluften varmer opp gatene. 

— Det er ikke andre regler i Oslo. Det som er ulikt geografisk er at man i Nordland, Troms og Finnmark har lov til å bruke piggdekk fra 16. oktober frem til 1. mai. I resten av landet er tilsvarende frister 1. november og fem til første søndag etter 2. påskedag, legger Narjord til.  

Vær forberedt; selv i en hektisk hverdag

Selv om snøen ikke har truffet bakken enda, er det altså viktig å være forberet. Hvis ikke kan man fort havne i lange køer — både i trafikken og ved kassa hos dekkleverandøren.

—  Når det første snøfallet kommer kan det bli litt kaos hvis det er mange bilister som ikke har dekk som er tilpasset føret på bilen sin, dette erfarer vi hvert år, påpeker Narjord. 

Likevel er mange allerede godt i gang, i følge Petter Askautrud ved Dekk1 Oslo.

—  Selv om mange er mer forsiktige på å kjøpe nye dekk på grunn av at prisene går opp, er flere likevel tidlig ute på å bytte dekk. Vi har kommet mye lenger enn på samme tid i fjor, og folk er flinkere på å være tidlig ute. I alle fall i vår kjede, sier han.

Forbedringspotensiale

Pressebilde Christoffer Solstad Steen
Christoffer Solstad Steen: Minner om viktigheten av å ferdes trygt i trafikken. FOTO: Trygg Trafikk

Men i følge Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Traffik, har bilistene mye å gå på. Han påpeker blant annet at i månedene oktober til februar var det rapportert 129 bilulykker. Forsikringsselskapene har meldt at 7,9% av disse kjørte med sommerdekk. 

— Dette kan skyldes egen uvitenhet eller latskap, at man ikke har byttet fra sommerdekk til vinterdekk. Det er et krav på 3mm i mønsterdybden på vinterdekk, men vi anbefaler minimum 4mm, for å være på den sikre siden, sier han. 

Det er heller ikke bare mønsterdybden i dekkene som har noe å si for å kunne ferdes trygt i trafikken. 

— Det finnes også andre jokere når det kommer til dekk, som kan være greit å tenke over. Dekkene kan bli for gamle og gummien for hard, så det påvirker blant annet bremseegenskapene. Du må vurdere alderen på dekkene. Men de fleste vet jo ikke hva et stivt dekk og ikke stivt dekk er, påpeker Steen.

Han tipser alle om at det finnes uke- og årsnummer på alle dekk, noe som kan gi en indikasjon på hvor gamle de er. Ellers bør man nok bare ta med bilen til en dekkforhandler, for å ta en sjekk og eventuelt kjøpe nye dekk.

Det er vinter i byen også

I Oslo har mange byttet ut bilen med buss eller trikk, men eier du en bil er det fortsatt viktig å ta ansvar.

— Du skal kanskje på hytta eller besøke noen, og da har du kanskje ikke forberedt deg fordi du kjører såpass lite. Selv om byen ligger innad kysten, er det snø og glatt føre også i Oslo. Du er ikke skjermet for dårlig forhold her, legger Steen til.

Til syvende og sist er det viktig å ta vare på seg selv og andre i trafikken.

— Det er kjipt å bli tatt på senga første snødagen, og så utsette seg selv og andre for større risiko fordi du kjører på glatt føre med dekk som ikke er egnet til det, konkluderer han. 

 

 

Stikkord